Van három fő kérdés, amit mindig felteszek, ha valaki arra kér, hogy véleményezzem a weboldalát. E három kérdés mindegyike a kezdőlapra, szűkebben értelmezve pedig a kezdőlap azonnal látható tartalmára vonatkozik.
Ha ezeket nem válaszolja meg az oldalad, rengeteg látogatót már azelőtt elveszíthetsz, hogy kiderülne, milyen hasznos dolgokat is kínálsz számukra.
E cikk tartalma:
Mi az az „azonnal látható tartalom”?
Egy weboldal azonnal látható tartalma az oldal azon része, amit mindenféle görgetés és kattintás nélkül először lát a látogató. Azaz tipikusan a kezdőlapod első szakasza.
Az azonnal látható tartalom az angol szakzsargonban az Above the Fold Content néven szerepel, ami szó szerint „hajtás feletti tartalmat” jelent. Nevét onnan kapta, hogy a napilapokat az újságosnál félbehajtva szokták árulni, és így amit először meglát belőlük a vásárló, az a hajtás feletti rész.

Emiatt az újságok szerkesztői igyekeznek erre a részre helyezni a leghangzatosabb címeket, leglátványosabb képeket, legnagyobb szenzációkat – mindezt lehetőleg jó nagy betűkkel. A cél, hogy jó messziről elolvasható legyen és másodpercek alatt felkeltse az érdeklődést az újság többi része iránt. Ha a hajtás feletti tartalom gyenge, az újság sokkal kisebb példányszámban fog elkelni.
Hogyan működik ez a weboldalaknál?
Weboldalak esetében a helyzet nagyon hasonló. Az emberek böngésznek az interneten, odatévednek különböző honlapokra, böngészőfüleket nyitnak meg és csuknak be…
Az, hogy egy oldalt pár másodperc után becsuknak-e, vagy pedig tovább görgetnek a megrendelőlap felé, első körben attól függ, hogy az azonnal látható tartalom mennyire ragadja meg a figyelmüket.
Hasonlóan kell itt is gondolkodnod, mint egy újság esetén. Ahhoz, hogy valaki „megvegye” a honalapod többi tartalmát, ahhoz először az azonnal látható résznek „el kell adnia” azt. Azaz kedvet kell csinálnia a tovább olvasáshoz.
A három fő kérdés
A három fő kérdés, amit az azonnal látható tartalomnak meg kell válaszolnia, a következők:
Bár önmagukban e kérdések már sokat elárulnak, azért nézzük meg kicsit részletesebben is, mikre gondolok velük kapcsolatban.
1. Mi ez?
A legelső kérdés, ami a látogatódban megfogan miután a weboldaladra tévedt, hogy miről szól az oldalad. Erre háromfajta választ adhat az azonnal látható tartalmad:
- Egyértelműen beazonosítható, miről szól az oldal ÉS ez a téma érdekli a látogatót.
- Egyértelműen beazonosítható, hogy miről szól az oldal, DE ez a téma NEM érdekli a látogatót.
- Nem azonosítható be egyértelműen, hogy miről szól az oldalad.
Könnyen belátható, hogy ha az oldalad első szakasza az első kategóriába tartozik, akkor a látogatód nagy eséllyel jobban körbe akar majd nézni nálad, hiszen látja, hogy az oldalad neki szól. Például, ha valaki hajat akar vágatni és az oldalad elején ott van, hogy „fodrászszalon”, akkor nagy eséllyel érdekelni fogja a weboldalad többi része is.

A második eset is egyértelmű: ha nem érdekli a látogatód, amivel foglalkozol és csak véletlenül tévedt oda, akkor nem fog sokáig maradni. Ezekért a látogatókért nem érdemes sírni, nem téged keresnek. Például ha én betonkeverőt akarok venni, nem fog különösebben érdekelni a fodrászszalonod weboldala – legyen az bármennyire is szép.
Ahol a legtöbbet lehet bukni, az mégis a harmadik eset: amikor nem derül ki egyből, hogy mivel foglalkozik az oldalad. Tipikusan akkor esnek ebbe a hibába a weboldal-tulajdonosok, amikor:
- A cég márkáját helyezik az előtérbe. Pl. „Mi vagyunk az XY Kft!” OK, elhiszem, hogy ti vagytok azok, de mivel foglalkoztok? Ha ez nem derül ki, honnan tudjam, hogy nekem valók vagytok-e?
- Rólunk blokkal kezdik. Pl. „1998-ban elvégeztem az XY egyetemet, utána azt gondoltam, hogy…”. Az átlag felhasználónak kb. itt fogy el a türelme és áll tovább.
A látogató önző lény. Nem az érdekli, hogy Neked milyen érdemeid, milyen szakmai múltad van, hanem csak az, hogy hogyan tudod jobbá tenni az ő életét.
Vizsgáld meg a honlapod. Vajon a célcsoportod számára egyértelműen beazonosítható az első szavak elolvasása után, hogy miről szól az oldalad? Ha nem tudod eldönteni, kérdezd meg olyan emberek véleményét, akik a célcsoportodba tartoznak, de még nem tudják, mivel foglalkozol.
2. Jó ez nekem?
Miután túljutott a látogatód agya azon, hogy miről szól az oldalad, a következő kérdése az lesz, hogy tud-e elég értéket adni számára az ott található tartalom? Elég jó-e az, amit kínálsz neki?
Ez a kérdés már sokkal jobban pozicionálja a honlapodat, hiszen az érték szó nem mindenki számára jelenti ugyanazt. Hogy a fentebbi fodrászszalonos példánál maradjunk:
- lesz, aki minél olcsóbban akarja levágatni a haját,
- lesz, aki minél gyorsabban, bejelentkezés és sorban állás nélkül,
- lesz, aki divatos hipszter frizurát akar,
- lesz, aki esküvőre szeretne hajkoronát magának,
- stb.
Azaz az, hogy amit kínálsz, jó-e nekem, attól függ, hogy én ki vagyok, Te pedig hozzám képest hogyan pozicionálod magad. Például, ha Te egy ma oly divatos Barber Shop-ot üzemeltetsz, akkor valószínűleg különösen vonzani fogod a szakállas-kontyos hipsztereket, viszont a női vendégek nagy része azt fogja gondolni rólad, hogy „hát ez nem nekem való”.

Ekkor érdemes a honlapod kezdő szakaszának szöveges és képi világát úgy kialakítanod, hogy e szűkebb célcsoportod azonosulni tudjon vele. Azaz azt érezzék: „ez a hely jó lesz nekem, hiszen tudnak pont olyan frizurákat csinálni, amilyeneket én szeretek”. Iyenkor egy olyan szlogen, hogy „XY Barber Shop – Hajvágás baráti környezetben, igényes férfiaknak” elég jól be tud találni.
3. Mi a következő lépés?
Ha a bálban egyértelművé vált, hogy tetszel a lánynak és az is, hogy neked is tetszik a lány, akkor kérd fel táncolni!
A honlapok nyelvére lefordítva: ha egyértelmű, hogy az adott honlap neked szól és az is, hogy értéket tud adni a számodra, akkor kutya kötelessége megmutatni az utat, hogyan juss hozzá ehhez az értékhez.
Ez általában egy olyan elem segítségével történik, amely a honlap egy további részére visz. Legjobb, ha mindezt felszólító módban adjuk a látogatónk tudomására, pl.
- Görgess tovább
- Tudj meg többet
- Foglalj időpontot (ez utóbbi egy erős call-to-action, így csak olyan esetben használjuk ennyire magasan az oldalon belül, ahol az első vásárlás a látogató számára nem jelent túl nagy kockázatot – a fodrászos példa épp ilyen)
- stb.

Bár enélkül is rájöhet a látogatónk, hogy mi a következő lépés, azért az a legjobb, ha nem engedjük el a kezét, hanem tovább vezetjük a honalpunk célja felé. Rontani nem fog a konverziónkon, ellenben javítani igenis tud.
Konklúzió
Az, hogy a honlapodról pár másodpercnyi nézelődés után elillannak a látogatók, vagy pedig több időt is ott töltenek nálad, nagyban függ attól, mit látnak meg először, miután megérkeztek hozzád. Azaz milyen az azonnal látható tartalmad.
Ha ez az üzenet
- egyértelmű,
- nekik szól,
- hasznos számukra
- és elvezeti őket a következő lépésekhez,
akkor megtetted az első és legfontosabb lépést ahhoz, hogy a látogatóid a weboldalad célját teljesítsék.
Gondold végig: a te azonnal látható tartalmad megválaszolja ezeket a kérdéseket?
- Mi ez?
- Jó ez nekem?
- Mi a következő lépés?
Szia Ervin,
Nagyon jó lett a cikk, köszönöm szépen!
Ezeked a kérdéseket gyakran elfelejti az ember feltenni a weboldalával kapcsolatban, mert egyértelműnek gondolja a válaszokat. Még marketingesként is hajlamos átsiklani ezek felett az ember, szóval köszönöm az emlékeztetőt 🙂
Nekem az egyik kedvenc eszközöm a weboldalak érthetőségének tesztelésére az 5 másodperces teszt, amikor a felhasználóknak 5 másodperc vizsgálat után tesznek fel kérdéseket az oldalról. Szinte azonnal kiderül mennyire érthető az oldal.
Kedves Daniella,
Örülök, hogy tetszett a cikk.
Érdekes, hova fejlődik a világ. Annak idején (2010 táján) ez még 10 másodperces teszt volt 🙂 Lehet, azóta türelmetlenebbek lettünk az online világban…
Talán ezért is fontos, hogy egy weboldal minél gyrosabban betöltődjön, hiszen ezekből a kezdeti értékes másodpercekből vehet el, ha nem jön be az oldal 1-2 másodperc alatt.