Aki olvasta a legutóbbi bejegyzésemet a WordCamp Europe-ról, az láthatta, hogy az egyik kedvenc előadásom Jack Lenox-tól a Hogyan tudják a jobban teljesítő webhelyek megmenteni a bolygót (How better performing websites can help save the planet) című beszéd volt.
A prezentáció arról szólt, hogy weboldal-készítőként igenis felelősek vagyunk a környezetünkért. Főleg azért is, mert ma már az internetnek legalább akkora az ökológiai lábnyoma, mint a légi közlekedésnek és ha így növekszik, hamarosan meg is fogja előzni.

Egy kis odafigyeléssel viszont akár tonnákban mérhető szén-dioxid kibocsátást előzhetünk meg évente.
E cikk tartalma:
Első lépés: tudatosítsd magadban, mennyire környezetszennyező a weboldalad
„Ha nem tudom, nem fáj” – tartja a mondás. Így van ez a weboldalunk környezetterhelésével is. A baj az, hogy a legtöbb weboldal-tulajdonosnak ugyanis eszébe sem jut, hogy a weboldala esetleg szennyezi a környezetet.
Egy autónál látod, hogy ott a kipufogója és érzed, hogy jön ki belőle a büdös füst. Egy számítógépnél viszont ez a füst máshol keletkezik: az erőművekben, amelyek előállítják az elektromos áramot. Éppen ezért a legtöbbünkben nem tudatosul, hogy mekkora környezetterhelést is jelent, ha letöltünk egy weboldalt, vagy neadjisten megnézünk egy online videót.
Hogyan mérjem a weboldalam ökológiai lábnyomát?
Amit nem mérünk, arról nem tudhatjuk, hogyan lehetne rajta javítani. Szerencsére ma már van olyan online kalkulátor, amely megmutatja neked, hogy a weboldalad mekkora mennyiségű szén-dioxidot bocsát ki: https://www.websitecarbon.com.
Ha ellátogatsz a fenti oldalra, egyszerűen be kell írnod a honlapod címét és hogy mennyi oldalletöltés történik az oldaladon havonta (ha használsz Google Analytics-et, akkor ez a szám is a rendelkezésedre áll). A kalkulátor pedig megmutatja, hogy mennyi szén-dioxidot termel a weboldalad.
Ez a szám jelen weboldal – a calltoaction.hu – esetén 0.58g CO2 / oldalletöltés volt. Ami azt jelenti, hogy még a jelenlegi csekély látogatottság és az oldal kis mérete ellenére is évente 1kg szén-dioxidot termel.

Egy megdöbbentő adat
Ha megnézzük Magyarország kedvenc online hírportálját, az index.hu-t, akkor azt láthatjuk, hogy az 24,81 gramm CO2-t termel minden egyes oldalletöltésnél:

Ez éves szinten 18 ezer tonna (!!!) szén-dioxid kibocsátást jelent a hírportál által. Az Index Médiaajánlata szerint ugyanis a portál naponta 620.000 látogatót vonz. Ha feltételezzük, hogy mindenki kb. három oldalletöltést végez böngészés közben, akkor az napi 2 millió oldalletöltést jelent, amely éves szinten 730 millió oldalletöltés.
Ha ezt beszorozzuk a 24,81 grammal, akkor azt kapjuk, hogy az Index 18 111 300 kilogramm, azaz 18 111 tonna szén-dioxidot éget el évente! Persze a valós szám ennél némileg kisebb lehet, hiszen cache-eléssel lehet valamelyest csökkenteni a letöltött adatmennyiségen (és az is könnyen lehet, hogy átlagosan kevesebb, mint 3 oldalt tölt le náluk egy felhasználó). De a nagyságrend akkor is megdöbbentő!
Természetesen az Index csak egy kiragadott példa volt. Hiszen szinte bármelyik ismert magyarországi portált megnézhetnénk és valószínűleg az jönne ki eredményül, hogy tonnaszám ontja magából az üvegházhatású gázokat.
Második lépés: keresd meg a lehetőségeket, hogy zöldebbé tedd a honlapod
Szerencsére vannak módszerek, amellyel jelentősen le tudjuk csökkenteni a weboldalunk ökológiai lábnyomát. Először is, nézd meg az alábbi ábrát:

Ez egy 2012-es kutatás (David Costenaro és Anthony Duer: The Megawatts behind Your Megabytes: Going from Data-Center to Desktop) eredményeképpen született és azt mutatja meg, hogy miként oszlik el az elektromos energia felhasználása internetezés közben.
Ebből látszik, hogy az energia:
- 48%-ban a szervertermekben kerül felhasználásra,
- 14%-ban az adatátvitel során,
- 38%-ban pedig a végfelhasználó számítógépén.
Nekünk, mint weboldal-tulajdonosoknak, webmestereknek az első és a második pontra van leginkább ráhatásunk (sajnos azt nem tudjuk befolyásolni, hogy a felhasználónk mennyire tiszta energiával netezik és mennyi ideig).
Nézzük hát meg, hogyan tehetjük a weboldalunkat zöldebbé.
Válassz tiszta energiát használó tárhely-szolgáltatót
Elvileg ha a szerverterem, ahol a weboldalad lakik, zéró kibocsátást produkál, azzal (a fenti ábra alapján) már meg is oldottad a probléma 48%-át. Azaz maga a tárhely-szolgáltató megfelelő kiválasztása már hatalmas eredményt tud önmagában hozni a weboldalad zöldebbé tételében.
Nézzük meg, kik szolgáltatnak Magyarországon környezetbarát webhosztingot (sajnos nincs belőlük túl nagy kínálat):
- greenhosting.hu – sajnos a honlapjuk már nagyon rég frissült, így nem tudni, hogy egyáltalán működnek-e még. Ráadásul több ponton is megbuknak a tárhely-szolgáltató kritérium listámon, így sajnos nem tudom nyugodt szívvel ajánlani őket.
- Kinsta – bár a célpiacuk nem Magyarország, de magyar központú cégről van szó. A Google Cloud szervereit használják, amelyek 100%-ban megújuló energiával működnek. Hátránya, hogy a magyar pénztárcákhoz képest kissé drága és csak WordPress oldalakat támogat.
Sajnos a hazai kínálat zöld hosztingból eléggé gyér, így nézzünk néhány kiragadott példát a nemzetközi piacról:
- SiteGround – 2020-tól már ők is a Google Cloud-ot használják, ami egyben megújuló energiát és gyors szerverhálózatot jelent.
- GreenGeeks
- DreamHost
- A2 Hosting
Itt már találunk több olyan szolgáltatót is, akiknek nem az az egyetlen erényük, hogy „zöldek”, hanem emellett más szempontokból is jó minőségű a kínálatuk.
Felhívás a magyar tárhelyszolgáltatókhoz
Itt a lehetőség! Ha valaki megcsinálja, hogy teljesen megújuló energiával üzemeltessen egy hazai szerverparkot, arra hatalmas kereslet lehet nem csak itthon, hanem akár a környező országokban is.
A klímaváltozás során a cégeknek egyre fontosabb üzenete lesz az, hogy ők mennyire környezetbarát módon tudnak működni. Így egy környezetbarát tárhelyszolgáltató – normálisan kialakított csomagokkal – hatalmas versenyelőnyre tehetne szert nem csak idehaza, de az egész régióban.
Szerintem még állami támogatást is lehetne szerezni a dologra. Érdemes nekünk megcsinálni előbb, mielőtt egy külföldi cég megcsinálja. A világ erre tart – csak szóltam…
Válassz a célcsoportodhoz közeli tárhely-szolgáltatót
A fentebb említett Costenaro-Duer kutatás szerint ugyebár egy weblap letöltésénél a felhasznált energia 14%-át az adatátvitel során fogyasztjuk el – amíg az eljut a szervertől a mi gépünkig. Azonban azt is hozzá kell tenni, hogy ezt a kutatást az Egyesült Államokban végezték – azaz egyetlen kontinensen belül.
Amennyiben a magyar piacra szánt oldalunkat pl. egy amerikai szerverről szeretnénk üzemeltetni, úgy az adatátvitel aránya az energiamixben jelentősen megnőhet (akár 20-40%-ra is). Ennek oka, hogy sokkal több csomóponton keresztül kell az adatnak utaznia.
Ne dőljünk be tehát az olyan ajánlatoknak, hogy ingyen tárhely amerikai szerveren, meg hasonlók. Mert azzal nem csak azt érjük el, hogy jó lassú lesz a weboldalunk, hanem a környezetünknek is feleslegesen ártunk.
Válasszunk lehetőleg vagy magyarországi szervert, vagy egy zöld energiát használó európai szervert (l. fenti lista).
Legyenek a weblapjaid minél kisebbek
Minél kisebb méretű egy weblap byte-okban kifejezett mérete, annál kevesebb adatot kell a szervernek elküldenie, annál kevesebb adatot kell a kábeleken továbbítani és annál kevesebbet kell felhasználó oldalán feldolgozni. Így kijelenthető, hogy a weblap mérete és a környezetre gyakorolt hatása között egyenes arányosság áll fenn.
Sajnos ha az elmúlt évek adatait vizsgáljuk, akkor azt látjuk, hogy a weboldalak átlagos mérete 2011 és 2017 között 1 megabyte-ról 3 megabyte-ra nőtt. Ennek oka pedig leginkább a képi és videós tartalmak arányának a jelentős mértékű növekedése volt.
Tudd meg, mekkora a weboldalad mérete
Ennek megállapításához javaslom a Pingdom Tools használatát. Bár ennek az eszköznek a fő feladata a weboldalak sebességének meghatározása, azt is megmutatja, mekkora a weboldalad teljes mérete, minden tartozékával együtt.
Hogyan csökkentsük le a weboldalunk méretét?
- Használj akkora és annyi képet, amennyi feltétlenül szükséges. Ehhez jó tanácsokat találsz a Webes képek optimalizálása című cikkünkben.
- Ne tegyél slidert az oldaladra. Egyrészt nem hatékony marketing szempontból, másrészt pedig jelentősen megnöveli az oldalad méretét úgy, hogy a képeid nagy részét a látogatók nem fogják látni.
- Ne használj videót az oldaladon. Vagy ha nagyon muszáj, akkor tartsd be velük kapcsolatosan a következő szabályokat:
- Töltsd fel a Youtube-ra és onnan ágyazd be. A Youtube a Google szervereit használja, amelyek tiszta energiával működnek (itt van egy kis összehasonlítás a többi video-szolgáltatóval).
- Ne induljon a videó automatikusan. Ezzel meg tudod spórolni a felesleges adatátvitelt azoknál a felhasználóknál, akik nem kíváncsiak rá.
- Csak olyan modulokat építs be az oldaladba, amelyek feltétlenül szükségesek. Nemrég optimalizáltam egy WordPress oldalt, ahol a pluginek negyedétől meg tudtunk szabadulni, mivel azok vagy használaton kívül voltak, vagy pedig meg lehetett oldani ugyanazt a funkcionalitást pár sornyi kóddal a sablonban (ez utóbbi témában ajánlom figyelmetekbe Radics Ottó plugout sorozatát).
- Kezdd kicsiben. A weboldalad alapjául ne egy agyontömött (angolul: bloated), svájcibicska típusú sablont válassz, hanem egy egyszerű, letisztult starter theme-t. Így elkerülheted, hogy egy csomó olyan dolog is betöltődjön a háttérben, amiket igazából nem is használsz.
- Tömöríts. Használj GZIP-es tömörítést, minifikáld a JS és CSS fájlokat, képek esetén fontold meg a WEBP formátum használatát.
- Cache-elj! A cache egyfajta webes gyorsítótár. Sok számítási igényt le tud venni a szerverünkről és az oldalaink betöltődését is fel tudja gyorsítani.
- Biztosan kell a CMS? Ha az oldalad ritkán frissül és főleg statikus tartalom van rajta, lehet, hogy elég egy szimpla HTML oldal is – nem kell feltétlenül egy erőforrásigényes tartalomkezelő rendszert (pl. WordPress, Joomla, stb.) felrakni alá.
Konverzió Optimalizálás
Ha hiszed, ha nem, a konverziós számaid optimalizálásával is környezetbarátabbá teheted a weboldalad. Ha például a havi célszámod 10 új vásárló megszerzése, nem mindegy, hogy azt 300 vagy 3000 oldalletöltéssel éred el. Ugyanis minden egyes oldalletöltés juttat némi extra CO2-t a légkörbe.
Harmadik lépés: tedd meg, amit kell
Miután tisztában vagy vele, mennyire környezetszennyező a weboldalad és megismerted a módszereket, hogyan javíthatnál a helyzeten, lépj akcióba. Amit már ma meg tudsz tenni: készíts egy tervet, hogyan javíts a jelenelgi helyzeteden:
- Keress egy zöldebb tárhely-szolgáltatót és tervezd meg, hogyan fogsz átköltözni hozzájuk a jelenlegi szerződésed lejártával.
- Bízz meg egy szakértőt a weboldalad optimalizálásával, hogy az kisebbé, gyorsabbá és hatékonyabbá válhasson.
- Gondold végig, melyek azok a (főleg képi és videós) tartalmak a webhelyeden, amelyektől meg tudnál szabadulni anélkül, hogy az eredményesség rovására menne.
Beszéljünk róla
Ez egy fontos téma, így várom az érintettek kommentjeit – beszéljünk róla!
További ajánlott olvasnivaló a témában:
Tom Greenwood: Greening the Web: How We Can Create Zero Carbon Websites
Németh Krisztián: Mennyire szennyezi a weboldalad a környezetet