Véleményem szerint a jó honlap abban különbözik a kevésbé jótól, hogy tudja-e teljesíteni a célt, amelyre létrehozták. Ez általában azt jelenti, hogy képes-e a látogatókat abból az állapotukból, ahogyan a honlapra érkeztek átkonvertálni egy – az általunk használt üzleti modell szerint – magasabb szintű állapotba.
Mit jelent ez?
Amikor valaki először látogatja meg a honlapodat, az ő státusza általában az új látogató. Ő az, aki még nem tud semmit arról, hogy mit kínálsz neki és miért tudna számára ez hasznos lenni.
Mégis, valami miatt odatévedt az oldaladra. És ami őt odavitte, az nagy valószínűséggel a kíváncsiság. Azaz érdeklődik a témaköröd iránt.
Innentől fogva viszont a feladat a tiéd: el tudod-e érni, hogy ez a kíváncsisága komoly érdeklődésbe, majd vásárlási szándékba csapjon át?
Hasonló ez ahhoz, amikor van egy fizikai boltod. Sok ember elmegy a kirakatod mellett. De vajon hány embert tudsz ezek közül becsábítani a boltodba? És akiket becsábítottál, azokból mennyi lesz végül a vásárlód is? És ha már vásároltak egyszer, később visszatérnek-e újból?
Gondoskodj a további lépésekről is!
Azaz legyen egy cél, amit a honlapodra látogató embernek teljesítenie kell. Ez lesz az ő küldetése, amelyhez Te adod a térképet a honlapod felépítése, dizájnja és tartalma által.
Például, ha a célod, hogy a honlapra látogató emberek közül minél többen regisztráljanak nálad (amely ugyebár már egy magasabb felhasználói szint), akkor úgy kell kialakítanod a tartalmaidat, képi világodat és az oldal funkcionalitását, hogy ezt az addig ismeretlen látogatók könnyedén meg tudják tenni.
Ehhez általában a következő kérdésekre kell választ adnunk:
- Miért lesz jobb vagy könnyebb a látogatód élete attól, ha regisztrál? Azaz fel kell tüntetnünk olyan előnyöket, ami miatt megéri neki regisztrálni.
- Hogyan regisztráljon? Azaz technikailag hogyan oldjuk ezt meg úgy, hogy minél zökkenőmentesebben történjen a dolog?
- Mit teszünk azért, hogy ez az érdeklődés később továbbra is fennmaradjon? Azaz mivel adunk többet a belső körnek azért, hogy utólag se bánják meg a dolgot?
Ez csak egy kiragadott példa volt, természetesen rengeteg különféle célja lehet egy honlapnak, pl.:
- Feliratkozás hírlevélre
- Első vásárlás
- Csatlakozás csoporthoz (pl. Facebookon)
- Látogató becsábítása fizikai boltba
- Megrendelőlap kitöltése
- Részvételi szándék jelzése rendezvényre, stb.
Mérd a cél teljesítését!

Az a jó honlapcél ugyanis, amely mérhető. Ha tudod, hogy mondjuk előző hónapban 100 látogatóból 2 feliratkozód volt, akkor azt is tudni fogod, hogy jelen esetben mennyire hatékony a honlapod külső (bárki által látható) része.
Ez azért jó, mert nem a sötétben fogsz tapogatózni, amikor változtatni, fejleszteni akarsz például a tartalmaidon. Ha méred a honlap hatékonyságát, akkor ugyanis azt is tudni fogod, hogy egy-egy változtatás miként befolyásolja azt. (Ezekben a mérésekben lesz segítségedre a Google analytics ingyenesen is elérhető szolgáltatása.)
Ha egy továbbfejlesztés után minden 100 látogatóra jut 3 feliratkozó, akkor jó irányba mozdultál el a nagyobb eredményesség irányában. Ha viszont ez a szám nem változik – vagy ne adj Isten, csökken – az azt jelenti, hogy valószínűleg nem volt jó ötlet az adott változtatás.
Ez már tulajdonképpen a konverziós ráta mérése, amely az adatvezérelt honlapfejlesztésnek az alapját képezi, és amiről a későbbiekben még sokat fogok írni.
Egyelőre elég, ha azon elgondolkozol:
- A Te honlapodon milyen célt kell teljesítenie a látogatóidnak?
- Ezáltal milyen új felhasználói státuszba kerülnek?
- Ennek a konverziónak (átalakulásnak) milyen előnyei lesznek a számukra?
- És a honlapodnak ezt a konverziós (átalakító) képességét hogyan fogod mérni? Melyek lesznek azok a kritikus mutatók, amelyek megmutatják, hogy jól teljesít-e a honlapod, vagy sem?