Skip to content
3 hónapja

2313 szó

Ma már elég sok helyen hallani arról a fogalomról, hogy „keresőoptimalizálás” (angolul: Search Engine Optimization, SEO). De vajon mit takar és miért ennyire fontos egy vállalkozás számára? Ezt járjuk körbe ebben a cikkben.

Miért érdemes keresőkre optimalizálni a weboldalunkat?

Ahhoz, hogy egy weboldal eredményeket tudjon felmutatni, először is látogatókra van szüksége. Olyan emberekre, akik eljönnek a honlapunkra és ott tartalmakat olvasgatnak, nézegetnek, stb. Ha ők nincsenek, akkor nincs kit meggyőznünk arról, hogy vásárolják meg a termékünket, szolgáltatásunkat vagy épp regisztráljanak.

Hogyan tudunk a weboldalunkra látogatókat szerezni?

Erre többféle módszer is létezik. Nézzük hát végig, melyiknek mi az előnye és a hátránya:

  • Direkt látogatók: ők azok, akik a böngésző címsorába beírják a honlapunk címét és így jutnak el hozzánk. Ehhez az szükséges, hogy pontosan ismerjék weboldalunk címét (ami a legtöbb esetben a domain nevünkkel egyenlő). Egy kezdő vállalkozás nem sok direkt látogatóra számíthat, de egyes jól bejáratott domain nevek (pl. gmail.com) a látogatóik zömét így szerzik.
  • Hirdetések: elhelyezhetünk más weboldalakra – akár a Google keresőjébe is – hirdetéseket, amelyekre kattintva az emberek eljutnak a honlapunkra. Előnye, hogy akár egy induló, még ismeretlen weboldal látogatottságát is fel lehet így pörgetni. A hátránya az, hogy pénzbe kerül és ha leállunk a hirdetésekkel, akkor ebből a forrásból nem jön több látogató.
  • Átkattintók: ha megjelenik a honlapunk linkje más weboldalakon, számíthatunk rá, hogy egyes látogatók úgy fognak eljutni hozzánk, hogy ezekre rákattintanak. Előnye, hogy teljesen ingyenes forgalom jön így a honlapunkra. A hátránya viszont az, hogy ilyen linkek kiépítéséhez sok idő és munka kell, és az sem árt, ha jó kapcsolatrendszerrel rendelkezünk (hogy felkerülhessünk néhány erős oldalra).
  • Közösségi média: látogatókat úgy is szerezhetünk, hogy a közösségi médiában (Facebook, Twitter, Instagram, Linkedin, stb.) megosztjuk a honlapunk egyes oldalait. Előnye, hogy ingyen van és relatíve sok látogatót tud bevonzani egyszerre. A hátránya, hogy leginkább olyan csoportokban van érdemi hatása a dolognak, akik a célközönségünknek számítanak, valamint hogy 1-2 nap után a megosztásokból jövő látogatók száma szinte leesik nullára. Azaz folyamatos aktív jelenlétet igényel.
  • Organikus találatok a keresőkben: az, amikor valaki beír egy kulcsszót a Google-be, és az így kapott találati listán megjelenik a te weboldalad is. Előnye, hogy ezek a látogatók ingyen vannak. A hátránya viszont az, hogy ahhoz, hogy jó helyezést érjünk el a listán, elég sok munkát kell belefektetnünk. Ezt a munkát – amelynek a célja a minél jobb helyezés elérése a találati listákon – nevezzük keresőoptimalizálásnak.
  • Egyéb források: természetesen léteznek egyéb módszerek is, hogy látogatókat szerezzünk, pl. QR kódok leolvasásával, affiliate linkek segítségével, hírlevelekben elhelyezett linkek segítségével, stb. Ezek általában olyan források, amelyek a weboldalaknak csak kisebb hányadát érintik, így ebben a cikkben külön-külön nem foglalkozunk velük.

Mint a fenti felsorolásból láttuk, a keresőoptimalizálás az a tevékenység, amelynek a célja, hogy a keresőmotorok (Google, Bing, DuckDuckGo, stb.) találati listáin a honlapunk minél jobb helyezést érjen el.

Mit ér a jó helyezés a Google-ben?

A Google keresője a legelterjedtebb

Először is arra válaszolnék, miért éppen a Google-ben való jó helyezést emeltem ki, amikor ott van még egy csomó másik keresőmotor is. Ennek oka a piaci részesedés. Ha megnézzük a StatCounter keresőmotor-statisztikáit, azt láthatjuk, hogy a Google Search a keresők piacának 90-92%-át uralja. A következő Bing mindössze 2.5-2.6%-kal áll a második helyen, így egyértelmű, hogy akkor tudjuk a leghatékonyabban felhasználni az erőforrásainkat, ha a Google-re koncentrálunk.

A másik fontos dolog, amit érdemes megértenünk, hogy mennyi látogatóra számíthatunk, ha elérünk egy jó helyezést a Google-ben. Ehhez nézzük meg az alábbi ábrát:

Grafikon: átkattintási arány a Google keresőben elért helyezések függvényében
Forrás: Advanced Web Ranking

Az ábrán azt láthatjuk, hogy mely pozíciókban mennyi átkattintásra számíthatunk egy átlagos kulcsszó (a keresőbe beírt kifejezés) esetén. Ebből látszik, hogy míg a találati lista első helyezettjére az emberek kb. 30-35%-a rákattint, a második helyezett már csak kb. 15%-os átkattintási arányra számíthat, a tizedik pedig örülhet, ha elér 2-3%-ot.

Azaz megállapítható, hogy az első 3 helyezett nagyjából mindent visz: az összes kattintás kb. 60%-át. Ha egy kulcsszóra havonta ezren keresnek, az kb. 320 plusz látogatót jelent az első helyezettnek, 150-et a másodiknak, 100-at a harmadiknak, stb.

Honnan tudhatom, mennyien keresnek egy-egy kulcsszóra?

Ez egy nagyon fontos kérdés, hiszen nem mindegy, hogy mekkora tortának a 30-15-10-5 százalékát tudjuk megszerezni egy jó helyezéssel. Vannak olyan kulcsszavak, amelyekre milliónyi keresés történik havonta, de vannak olyanok is, amelyekre senki sem keres.

Például ha beírod a Google Ads Klucsszótervező eszközébe, hogy „zene letöltés”, akkor azt láthatod, hogy nagyjából százezer és egymillió közé tehető az erre történő keresések száma. De ha azt írod be, hogy „rágógumi hegesztés”, arra azt fogja kidobni, hogy 0-10 keresés volt rá (amiből a legvalószínűbb, hogy valójában nulla volt).

Megéri a legkeresettebb kulcsszavakra optimalizálni?

Ha már ez így áll, joggal gondolhatod: érdemes lehet a legkeresettebb kulcsszavakra végezni a keresőoptimalizálást, hiszen ezekből számíthatok a legtöbb látogatóra. Például egy, a „zene letöltés”-hez hasonló kulcsszóval egy jó helyezéssel akár több tízezer vagy akár százezer látogatóra is szert tehetek egy hónapban.

Ez elméleti szinten valóban így van, de a gyakorlat mást mutat. Ugyanis nem szabad megfeledkeznünk a konkurenciáról. Egy olyan kulcsszó, amire sokan keresnek, általában sok másik honlaptulajdonost is vonz, ezért nagyon sokan vannak, akik ezekre keresőoptimalizálnak.

A nagy konkurencia pedig azt jelenti, hogy hatalmas harc megy a legjobb helyekért, gyakran csak rengeteg pénz, munka és időráfordítás árán tudnánk a legjobbak közé bekerülni. Az az energiabefektetés, amely egy kevésbé keresett kulcsszónál az első háromba tud bennünket repíteni, egy erős kulcsszó esetén gyakran csak az 50-100. helyek valamelyikére elég. Ezen helyezésekig pedig az átlag felhasználó már nemigen szokott eljutni.

Az arany középút

Ahhoz, hogy megtaláljuk azokat a kulccszavakat, amelyekre relatíve kis energiabefektetéssel tudunk felmutatható eredményeket elérni, végeznünk kell némi kutatást.

Először is a Kulcsszótervező eszközzel meg kell néznünk, melyek azok a kulcsszavak:

  • amelyekre van legalább 100 keresés havonta és
  • relevánsak az oldalunk tartalmával kapcsolatban.

Ezután pedig ezekre a kulcsszavakra rákeresve a Google keresőben nézzük meg, hogy mennyire erős oldalak versengenek a helyezésekért az első 1-2 oldalon (leszámítva azokat a találatokat, amelyek hirdetésként jelentek meg).

Ha ezek az oldalak erősek, akkor valószínűleg nagy a konkurencia az adott kulcsszóra. Ha azt látjuk, hogy céges oldal csak elvétve található az első helyek között, akkor valószínűleg ráakadtunk egy könnyen kiaknázható lehetőségre.

TIPP

Javaslom, készíts egy Excel táblázatot, amelybe beviszed az összes potenciális kulcsszót, relevancia és keresési gyakoriság szerint rangsorolva, majd ezekhez párosítsd hozzá a konkurencia erősségét. Így könnyen áttekintheted később, hogy milyen sorrendben érdemes optimalizálnod a különböző kulcsszavakra.

Természetesen érdemes az alacsonyan lógó gyümölcsöket levadászni az elején, és fokozatosan áttérni a nagyobb munkát igénylő kifejezésekre, ahogyan jönnek az eredmények.

Hogyan tudok elérni jobb helyezéseket a találati listán?

seo keresőoptimalizálás rajz

Mint korábban említettem, a keresőoptimalizálás célja a találati listákon való minél jobb helyezések, és ezáltal minél több organikus látogató elérése.

A Google állítólag kb. 200 faktor alapján rangsorolja az oldalakat egy-egy kereséskor. Ezek közül számos tényezőre van közvetlen vagy közvetett hatásunk, amit keresőoptimalizálás segítségével tudunk kifejteni.

Alapjáraton két nagy csoportba sorolhatjuk a keresőoptimalizálási lehetőségeinket:

On-Site SEO

Az On-Site SEO nem más, mint az oldalunkon belüli keresőoptimalizálás. Ez azt jelenti, hogy magát a honlapot úgy készítjük el, hogy az keresőbarát – vagyis a keresőrobotok (a keresőcégek által üzemeltetett, weboldalakat pásztázó automatikus szoftverek) számára könnyen értelmezhető – legyen.

Erre létezik számos technika, de alapvetően ez egyrészt kódolási kérdés (hogyan írtuk meg magát a HTML kódunkat), másrészt pedig tartalmi kérdés (milyen információkat hordoznak a szövegeink, képeink, stb.).

Egy keresőnbarát módon elkészített, sok hasznos információt tartalmazó weboldal helyzeti előnnyel indul a versenyben egy úgy-ahogy összedobott honlappal szemben.

Off-Site SEO

Az Off-Site SEO – mint a neve is mondja – a honlapunkon kívüli keresőoptimalizálást jelenti. A Google szemében azok a weboldalak különösen értékesek, amelyekre számos minőségi hivatkozás mutat más oldalakról.

Hatalmas lökést jelenthet például a rangsorban, ha egy országos, olvasott online magazintól kapsz egy linket a honlapodra.

Nekem például volt olyan esetem, amikor az egyik oldalamat valaki egy nagyon erős oldalon mindössze egyetlen kommentben belinkelte. Ennek következtében pedig kb. hétszeresére nőtt a látogatottsága – egyetlen erős link hatására!

Google Analytics grafikon egy oldal látogatottságával

Az Off-Site SEO tevékenység legnagyobb része tulajdonképpen a linképítés. Ez egy olyan tevékenység, amely során megtaláljuk azokat a lehetőségeket, hogyan tudunk minél több minőségi linket szerezni más weboldalakról a honlapunkra, és ezeket a hivatkozásokat létre is hozzuk.

Néhány ötlet, hogyan szerezz az oldaladra mutató minőségi linkeket:

  • Kommentelj a témádhoz kapcsolódó blogokban. Ezeknél általában elhelyezheted a honlapod linkjét a hozzászólás meta-adatai közt. Persze véletlenül se spammelj, mert azt könnyen kimoderálhatják: a kommenteddel adj értéket az oldalhoz, így nagy eséllyel engedélyezni fogják a hozzászólásod linkkel együtt.
  • Írj vendégcikket kapcsolódó blogokba, magazinokba linkért cserébe. Az oldal készítője valószínűleg örülni fog, hiszen ingyen kap tőled tartalmat, te pedig cserébe egy értékes linkhez juthatsz.
  • Légy aktív szakmai fórumokon. Bizonyos aktivitás után lehetőséget szoktak adni az ilyen helyeken, hogy a hozzászólásaid aláírásába elhelyezd a honlapod linkjét.
  • Bízz meg profi linképítőt. Vannak szakemberek, akik ezzel foglalkoznak már évek óta, bejárásuk van olyan online magazinok szerkesztőségébe, amelyekről még lehet, hogy nem is hallottál, de nagyon erősek SEO szempontból.

A linképítésnek ráadásul van egy olyan járulékos előnye is, hogy közvetlenül a más oldalakon elhelyezett linkjeidre kattintva szerezz látogatókat. Azaz az átkattintásos látogatottsági mutatóidat is tudja növelni.

Összegzés

Bár a keresőoptimalizálás hosszadalmas tevékenység, mindenképp megéri vele foglalkozni, hiszen ingyen tudsz a honlapod számára látogatókat szerezni a segítségével.

Ráadásul az egyszer elvégzett munkának hosszú távú hatása van. A 3 éve megírt tartalom még ma (és akár 5 év múlva) is tud új látogatókat vonzani a honlapodra. Illetve a 3 éve megszerzett külső link is nagy eséllyel még mindig az oldaladra mutat – hacsak meg nem szűnt azóta az oldal, ahonnan kaptad.

Kérdésed, észrevételed van? Szólj hozzá!

25 honlapcél füzet borító

25 Jól Működő Honlapcél

Ingyenes tippfüzet, amely segítségedre lesz a honlapod IGAZI CÉLJÁNAK a meghatározásában.

Szerző: Domonkos Ervin

Domonkos Ervin

10 éve azzal foglalkozom, hogy az ügyfeleimnek olyan weboldalakat építsek, amelyek jobbá teszik az életüket: több bevételt termelnek és/vagy időt spórolnak számukra. Ezt a blogot azért hoztam létre, hogy az összegyűjtött tapasztalataimat megosszam Veletek.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük