Manapság ha online marketingről beszélünk, szinte elkerülhetetlenül bele fogunk botlani olyan fogalmakba, mint: konverzió, konverziós ráta, konverziós ráta optimalizálás. Amennyiben ezek a fogalmak még nem teljesen tiszták a számodra, akkor a legjobb helyen jársz, ugyanis ebben a cikkben ezeket járjuk körül.
E cikk tartalma:
Mi az a konverzió?
A konverzió egy weboldal esetében az az esemény, amikor egy látogató a weboldal célját teljesíti.
Például, ha a weboldalad célja az, hogy a látogatód elküldje számodra egy űrlap tartalmát kitöltve, akkor a Küldés (vagy az ennek megfelelő) gomb megnyomásakor történik egy konverzió.
Egy jó weboldalcél mindig olyan, amely a felhasználót egy alacsonyabb felhasználói szintről egy magasabbra emeli. Például amikor először járok egy honlapon, akkor még csak simán látogató vagyok. De ha feliratkozom az oldal hírlevél-listájára, akkor a státuszom immár magasabb: feliratozó lettem. Innen is származik a konverzió elnevezés, hiszen a felhasználót magasabb státuszúvá változtatjuk, vagyis – idegen kifejezéssel élve – konvertáljuk.
Megjegyzem, a konverzió kifejezést nem csak weboldalaknál, hanem a marketing számos más területén is (pl. hirdetések, kampányok, stb.) alkalmazzák – az itt bemutatottal hasonló értelemben. De ebben a cikkben kimondottan a weboldalak konverziós mutatóiról fogok írni, hiszen a Call to Action blog nem másról szól, minthogy hogyan hozzunk létre minél hatékonyabb, minél sikeresebb honlapokat.
Hogyan mérjük a konverziót?
A konverziós eseményeid számát nagy eséllyel már most is méred. Például ha a weboldalad célja az, hogy a hírleveledre feliratkozzanak a látogatóid, meg tudod vizsgálni a hírlevél-kezelő szoftvered segítségével, hogy adott idő alatt mennyi feliratkozás – azaz konverzió – történt.
Ahhoz, hogy tudd, jó irányba haladsz-e a weboldalad fejlesztésével, érdemes követned, hogy a konverziós számaid az idő előrehaladtával hogyan változnak. Véleményem szerint a legérdemesebb havi összesítéseket csinálni. Azaz például mennyi konverzió történt januárban, majd februárban, majd márciusban, stb. Így látni fogod, van-e fejlődés hónapról-hónapra a honlapod teljesítményében.
Mi az a konverziós ráta?
Míg a konverziós számok megmutatják, mekkora a honlapod teljesítménye abszolút értékben, azt nem mutatják meg, hogy az mennyire hatékonyan működik.
Márpedig két olyan honlap között, amelyeknek ugyanaz a célja és havonta 20-20 konverziót generálnak mindketten, hatalmasak lehetnek a különbségek a tekintetben, hogy milyen hatékonysággal érik el ezt az eredményt.
Csak hogy egy példával szemléltessem, mielőtt a mély vízbe ugranánk: 40-50 évvel ezelőtt is készítettek már olyan autókat, amelyek 130 km/óra sebességgel tudtak száguldani az autópályán… Általában jó magas (akár 15-20 liter / 100km) fogyasztás árán. A mai autók gyakran ugyanerre a teljesítményre már fele- vagy harmadekkora fogyasztás mellett is képesek.
Egy olyan honlapnak, amelynek van egy jól meghatározott célja, remekül mérhető a hatékonysága, ezt pedig a konverziós ráta mutatja meg.
Egy weboldal konverziós rátája az adott időszak alatt megtörtént konverziós események száma elosztva az időszak egyedi látogatóinak a számával.
Hogyan mérjük a konverziós rátát?
A képlet a következő:
Konverziós Ráta = Konverziók száma / Egyedi látogatók száma
Ebből ugyebár a konverziók számáról már volt szó. Az egyedi látogatók számát pedig úgy kaphatjuk meg, ha azt megnézzük az adott időszakra vonatkozóan a webanalitikai szoftverünkben.
Ha még nem tetted meg, érdemes a weboldaladat összekötni a Google Analytics-szel, hiszen minél előbb elkezded mérni a konverziós rátádat, annál előbb tisztában leszel a weboldalad teljesítményével és tudod majd mérni, hogy ez idővel hogyan változik.
Pl. az előző példánál maradva, tegyük fel, hogy van két weboldalunk (nevezzük őket “A”-nak és “B”-nek) és mindkettő 20-20 konverziót generált az elmúlt hónapban. De ezt “A” honlap 200 látogatóból érte el, míg “B” honlap 5 000 látogatóból. Hogyan fog kinézni a konverziós rátájuk?
“A” honlap: 20 / 200 = 10%
“B” honlap: 20 / 5 000 = 0.4%
Miért érdemes a konverziós rátát optimalizálni?
A fenti példából kiindulva az “A” honlap nagyjából minden 10. látogatóját konvertálni tudja, addig a “B” honlap csak minden 250.-et. Ha a példa kedvéért azt feltételezzük, hogy minden egyes látogató megszerzése 10 Ft-ba kerül, akkor látni fogjuk, hogy az “A” honlapnak ennyi konverzió eléréséhez 200 x 10 = 2 000 Ft befektetésére volt szüksége, míg a “B” honlapnak 5 000 x 10 = 50 000 forintra.
Azaz a konverziós ráta optimalizálásának egyik elsődleges előnye, hogy ugyanakkora eredményt tudunk elérni kisebb ráfordítás segítségével.
A másik nagy előnye pedig az, hogy segítségével ugyanannyi látogatóból egyre nagyobb számú konverziót tudunk kicsikarni.
A harmadik nagy előnye a konverziós ráta optimalizálásának pedig az, hogy más marketing tevékenységekhez képest sokkal olcsóbb, ráadásul egyszeri költséget jelent. Ugyanis ha egyszer már optimalizáltuk egy weboldal konverziós folyamatait, akkor az így létrejött hatékonyabb verzió hosszú időn keresztül tud bennünket szolgálni.
Hogyan lehet a konverziós rátát optimalizálni?
A konverziós ráta optimalizálására a leghatékonyabb módszer az A/B teszt – vagy más néven „split test”.
Ez azt jelenti, hogy egy meghatározott ideig két vagy több verziót futtatunk ugyanabból az oldalból párhuzamosan és megnézzük, melyik konvertál hatékonyabban. Majd a teszt végeztével azt a variánst tartjuk meg, amely jobban teljesít.
Így akár kockázatmentesen tudjuk az oldalunkat optimalizálni, hiszen ha az új verzió nem lett jobb, mint a régi, akkor egyszerűen visszatérhetünk a régi verzióhoz.
Régi hiba, amikor egy közepesen teljesítő weboldalt úgy akarunk hatékonyabbá tenni, hogy fogjuk az egészet és egy grandiózus felújítás keretében újradesignoljuk elejétől a végéig.
- Egyrészt azért hiba, mert egy teljes körű felújítás általában drága megoldás.
- Másrészt azért, mert azelőtt fogtunk neki egy nagy átalakításnak, mielőtt megértettük volna, hogy a régi verzió miért nem nyújtott kimagasló teljesítményt.
- Harmadrészt pedig azért, mert lehet, hogy az új verzió rosszabbul fog teljesíteni, mint a régi. Ha nem diagnosztizáltuk pontosan a bajt, akkor a kezelés könnyen még nagyobb bajt tud okozni.
Ezért én személy szerint a „kis dobások” híve vagyok: amikor is először megmérjük, mi nem működik és miért nem működik. Erre pedig specifikusan létrehozunk egy helyi megoldást, amely kimondottan a nem működő részt igyekszik kijavítani. Természetesen mindezt úgy, hogy figyeljük: az új verzió jobban teljesít-e a réginél.
Mikor érdemes belefognunk a konverziós ráta optimalizálásába?
A konverziós ráta optimalizálása nem az új weboldalakra való. Amikor még nincs sok látogatód, nincs sok látogatottsági és megrendelési adat a weboldalad mögött, addig kár belekezdeni, mert nem fogsz eléggé hiteles számokat kapni. Magyarul: túl nagy lesz a szórás.
Volt 100 látogatód a múlt hónapban és nem rendelt senki? A következő hónapban pedig 80-ból hárman is rendeltek, anélkül hogy bármit is változtattál volna a weboldaladon? Ez teljesen normális és belefér a hibahatárba.
A konverziós rátát akkor érdemes elkezdeni optimalizálni, amikor már legalább ezer, de akár még annál is több egyedi látogatód van havonta. Minél több, annál pontosabb számokat fogsz kapni, annál kisebb az esélye, hogy az optimalizálással nem lősz mellé. Ezer látogató felett a hibahatár ugyanis már jóval kisebb lesz, mint néhány száz fő esetén – így nagyobb eséllyel tudsz helyes következtetéseket levonni a számokból.
Először a látogatottságot növeld!
Ezért azt javaslom, hogy ha jelenleg még kevés a látogatód, akkor az ő megszerzésük legyen most az elsődleges célod. Természetesen érdemes már most is mérned a konverziós számaidat – hiszen ezeket később felhasználhatod hasznos adatként. De ahhoz, hogy sikeresen javíthass a hatékonyságon, ahhoz bizony szükséged lesz egy nagy adag adatra.
Ha már most is van sok látogatód, akkor szerencsés vagy, hiszen néhány jól irányzott változtatás hatalmas javulást okozhat a weboldalad bevételtermelő képességében!
Kérdésed, észrevételed van? Vitassuk meg!