Skip to content

Megjelent a Tervezz sikeres weboldalt című könyv (elektronikus formában)

2 hónapja

968 szó

Ha lenne a weboldalkészítőknek ipari kamarája és én lennék az elnöke, akkor mindenki számára kötelezővé tenném a weboldal tervezés módszertanát.

Egyrészt önös érdekből, hiszen ha már én írtam az első magyar nyelvű, kimondottan kis- és középvállalkozói weboldalakhoz szánt weboldal tervezés könyvet, akkor elnökként miért ne tenném kötelező olvasmánnyá? 🙂 (na jó, itt tényleg csak viccelek – valószínűleg)

Másrészt azért, mert a tapasztalat azt mutatja, hogy a gondosan megtervezett weboldalak jobban teljesítenek a piaci versenyben mint a találomra összedobottak.

Képzeld csak el, hogy nekiállsz házat építtetni tervek nélkül. Elmondod a kiviteleződnek, hogy kb. milyen szobákra lesz szükséged. Adsz még 1-2 útbaigazítást és várod, hogy mi lesz az eredmény.

Valószínűleg egy tapasztalt építkezési vállalkozó össze tud rakni tervek nélkül is egy olyan házat, ami nem dől össze. De vajon mennyire lesz az eredmény praktikus? Mennyire fogja a legjobb megoldásokat alkalmazni? Mennyire figyelnek oda, hogy minden szabályozásnak – akár még a jövőbelieknek is megfeleljen?

És ami a legfontosabb: mennyire fogja azokat a nüanszokat magába foglalni, ami által a ház valóban élhető, a Te életedhez, szokásaidhoz optimalizált lesz?

Miért érdemes egy honlapot megtervezni?

Ha hiszed, ha nem, így van ez többé-kevésbé a weboldalak esetében is. Tervek nélkül is simán lehet készíteni honlapot (ahogyan a többség ma is teszi ezt). De nagyon veszélyes a bankszámládra nézve.

Miért? Azért, mert kiadsz mondjuk pár százezer forintot az oldalra, majd azt tapasztalod, hogy még ennyit sem hoz vissza bevételek képében. Nem tudom, Te hogy vagy vele, de azt a webes projektet, amelyik nem hozza vissza a befektetett pénz többszörösét már az első 1-2 évben, azt én nem tartom túl sikeresnek.

Én azt szeretném, ha minden egyes forintnak, amit a webes megjelenésedre kiadsz, lenne tisztán látható célja és értelme. Miután pedig elkészült az új honlap vagy az új funkció, sokkal nagyobb eredményt hozna számodra, mint amennyibe belekerült.

Mi ez a weboldal tervezés tulajdonképpen?

Nem egyenlő a weboldalad grafikai tervezésével. A grafikai tervezésnek ugyanis – amennyiben szükség van rá – csak a weboldal alapjainak a megtervezése után kellene következnie. Vizuális típusok kedvéért nézzük ezt meg egy ábrán is:

A weboldal-készítés optimális folyamata

Weboldal tervezés esetén első körben megállapítjuk, ki a célcsoportod és milyen folyamatok játszódnak le jelenleg a cégedben. Ezen információk alapján pedig megállapítjuk, mi az a weboldalcél, amely a legjobban beleillik ezekbe az üzleti folyamatokba és a célcsoportod számára is hasznos lesz.

Ezután összeírjuk az összes felhasználói folyamatot, ami csak megtörténhet a weboldaladon. Pl. regisztráció, rendelés, kapcsolatfelvétel, stb. De ide tartozik az is, mi történjen, ha a felhasználó hibás adatot ad meg, vagy épp idő előtt el akarja hagyni a honlapunkat.

Ha ezek megvannak, elkészíthetjük az oldaltérképet és a vázlatokat, azaz annak a szerkezetét, hogy nagyjából mit fognak a látogatók látni a weboldalon.

Hogyan tudod akár Te is megtervezni a következő honlapodat?

Jelenleg nem tudok weboldal-készítői kamara létezéséről (de még csak hasonló szakmai szervről sem), ráadásul jelenleg nincsenek is olyan ambícióim, hogy ha lenne ilyen szervezet, akkor megpályázzam az elnöki székét. Úgyhogy a weboldal tervezés egyhamar nem lesz kötelezővé téve. Talán szerencsére, talán sajnos…

Azonban amellett teljes vállszélességgel kiállok, hogy a weboldal tervezés módszertanát minden egyes honlapfejlesztési projekt elején szívem szerint elvégeztetném. Ennek hatására ugyanis:

  • Lecsökkenne azon projektek száma, ahol az a cél, hogy maga a honlap elkészüljön. Ez ugyebár úgy hangzik, mintha azért építenénk házat, hogy az felépüljön és nem azért, hogy mondjuk abban lakjanak is… Lehet, hogy ezen most nevetsz vagy csodálkozol, de nagyon sok esetben még mindig így néz ki a történet.
  • A fejlesztési zsákutcák száma jelentősen lecsökkenne. Azaz azoké az eseteké, amikor miután a kivitelező cég lefejlesztette az oldalt, kiderül, hogy nem az, amit a megrendelő szeretett volna. Vagy rosszabb esetben: nem az, amire a piacnak szüksége van.
  • Sokkalta könnyebbé válna a kommunikáció a megrendelő és a kivitelező között. Ugyanis a weboldalterv biztosítja számukra a közös nyelvet: amit mindketten értenek és mindketten ugyanúgy képesek értelmezni.

Ezért írtam a „Tervezz sikeres weboldalt” c. könyvet, amin 2 évig dolgoztam és beletettem a tudásom, tapasztalatom legjavát. Amelyről meggyőződésem, hogy minden weboldal-tulajdonos és weboldalkészítő szakember számára hasznos eszköz lehet.

Tervezz sikeres weboldalt könyv borítója

Weboldalt szeretnél készíttetni vagy felújíttatni?

Netalántán weboldal kivitelező vagy és szeretnél jobb projekteken dolgozni?

Mindkettőtök számára ajánlom figyelmetekbe az alábbi gombot:

Szerző: Domonkos Ervin

Domonkos Ervin

WordPress és kisvállalati UX szakértő 10 éves szakmai tapasztalattal. A WordPress Szeged meetupok szervezője, a Codeable.io büszke tagja és a Tervezz sikeres weboldalt című könyv szerzője.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük