Barion Pixel
Skip to content

Olcsó honlap = pocsék honlap?

1 éve

1431 szó

„Olcsó húsnak híg a leve” – tartja a mondás. De akkor vajon miért van az, hogy egyesek azzal dicsekednek, hogy egy olcsó honlap segítségével pár tízezer forintból útjára indították a később sikeressé vált online vállalkozásukat? Mások pedig milliókat beleölnek egy olyan projektbe, ami végül nem hoz a konyhára egy fabatkát sem…


A válasz a keresletben van

Vállalkozóként akkor tudunk sikereket elérni, ha jól mérjük fel, hogy mire van igény.

Tegyük fel, hogy van egy grandiózus ötletünk: jegesmedvéknek akarunk készíteni jéghőmérséklet-mérő applikációt. Elsőre jónak tűnik, hiszen a jegesmedve élete nagy részét jégen éli, és valószínűleg fontos neki, hogy ismerje a hőmérsékleti viszonyokat.

Belefektetünk szép nagy tőkét, megbízzuk a legjobb környékbeli kivitelezőket, és elkészül a nagy mű. Aztán várunk. Még tovább várunk. Még mindig várunk… És nem történt semmi.

Ennek oka pedig, hogy a jegesmedvék nem használnak elektronikus eszközöket. Még csak azt sem tudják, mik azok.

Tudom, a fenti példa nagyon blőd, de jól szemlélteti azt a gondolkodást, amikor az ötletgazda azt hiszi, hogy van egy fantasztikus ötlete, amit nem tesztel le a piacon, mielőtt pénzt ölne a fejlesztésbe.


Mindig teszteld le az ötleted!

Hogyan tudhatom meg azt, hogy az ötletem, amit kitaláltam, számíthat-e valós érdeklődésre, vagy csak én reménykedem benne? Erre több lehetőség is van:

Indíts blogot a témában

Írjunk blogot a témánkban

Egy blog elindítása általában nem túl drága mulatság. Sok szolgáltató (pl. blog.hu, reblog.hu) ingyenesen is ad erre lehetőséget. De akár vehetsz egy domain nevet meg bérelhetsz egy tárhelyet és felrakhatsz rá egy WordPress-t egy ingyenes sablonnal. Ez utóbbi is simán kijön 20 ezer forintból, és némi továbbfejlesztések után akár egy teljes értékű üzleti honlappá is tudod alakítani a későbbiekben.

Ezután rendszeresen – mondjuk hetente – posztolj valamit abban a témában, amiről az üzleti ötleted szól. Nem kell a blogban kiteregetni az ötleted, inkább csak puhatolózni: vajon érdekli-e ez az embereket? Vajon látogatják-e az oldalt, osztogatják-e egymás között?

Például, ha elektromosautó-vásárláshoz szeretnél tanácsadást nyújtani, megteheted, hogy cikkeket írsz autómodellekről, tudnivalókról, hogy miben mások az elektromos autók a hagyományosnál, híreket közölhetsz, hol létesült újabban töltőállomás, stb.

Ha azt látod, hogy a blogodnak folyamatosan nő a látogatottsága, akkor valószínűleg jó úton jársz. Később monetizálhatod a blogot azzal, hogy egy ráépülő terméket vagy szolgáltatást kínálsz az olvasóidnak.

De ha azt látod, hogy nincs érdeklődés a témádra, akkor legalább elkönyvelheted: oké, mellényúltam, de legalább nem áldoztam fel rá a családunk teljes megtakarított vagyonát.

Végezz egy kis piackutatást

A másik hasznos módszer, ha piackutatást végzel a témában indulás előtt. Szerencsére ezt már anélkül is hatékonyan elkezdheted, hogy sok pénzért megbíznál egy profi piacelemző céget. Az információ megszerzéséért gyakran elegendő csak egy kicsit keresgélni a neten.

Melyek azok a jelek, amelyek azt mutatják, hogy az ötleted életképes?

  1. Van konkurenciád. Ha olyan ötleted van, amit még senki sem csinál, akkor nagyon vigyázz, mert lehet, hogy nem véletlen: lehet, hogy már más is kipróbálta és nem jött be neki.
  2. Nincs hazai konkurenciád, de külföldön már többen is foglalkoznak ezzel. Ez azt jelenti, hogy Magyarországra még nem jött be ez az üzleti ötlet, de külföldön már működik. Ez jó jel, de azért legyünk óvatosak: a magyar piac nagyon kicsinek számít világviszonylatban, így nem biztos, hogy itthon is lesz rá elegendő kereslet.
  3. Növekvő piacra építesz. Van már 10 fodrász a kerületben és azon gondolkodsz, hogy megnyisd-e az üzleted tizenegyedikként? Ha a környék lakossága növekszik, akkor valószínűleg jó ötlet. Egy lassan elnéptelenedő kisvárosban viszont már kevésbé.
  4. Az igényre, amit kielégít, keresgélnek az emberek a Google-ben. Ezt könnyen le tudod ellenőrizni a Google Ads kulcsszótervező eszközével. Ha pl. sokan keresnek arra, hogy online pénzkeresés és Te leendő internetes vállalkozóknak adsz tanácsokat, akkor valószínűleg jó nyomon jársz.

Az olcsó honlap is lehet eredményes

Ezt a nagyon hosszú bevezetőt azért írtam, hogy lásd: amikor elindítasz egy vadi új honlapot, nem feltétlenül kell olyan célnak a szemed előtt lebegnie, hogy namostakkor megváltom a világot. Az első verzióval a legjobb, ha csak puhatolózol.

Még akkor is, ha például egy szoftvert akarsz lefejleszteni és azt árulni a honlapodon. Mi van, ha egyelőre csak leírod a honlapra, hogy „Ez a szoftver ezt meg ezt fogja tudni, jelenleg fejlesztés alatt áll, de ha most elő-regisztrálsz, akkor induláskor megkapod féláron? A regisztráció teljesen ingyenes és nem jelent vásárlási kötelezettséget.”.

Ha azt látod, hogy szállingóznak be a regisztrálók, akkor valószínűleg az ötlet életképes, hiszen az emberek várják, figyelik, hogy mikor lesz kész. Ha nincs a kínálatodra igény, akkor a féláras akció sem lesz nekik elég vonzó ahhoz, hogy felregisztráljanak.

Márpedig egy ilyen regisztrációs oldalt nagyon olcsón el lehet készíteni. Sokkal, de sokkal olcsóbban, mint egy szoftvert lefejleszteni, tesztelni, dokumentálni, stb. És ha azt látod, hogy az ajánlatodat ugyan elolvassák vagy meghallgatják az emberek, de nem ugranak rá – azaz elmarad a konverzió – akkor érdemes elgondolkodnod azon, hogy vajon érdemes-e értékes hónapokat, éveket és/vagy milliókat beleölnöd a fejlesztésbe?


Hosszú távon kell bele a pénz

hosszú távon bele kell fektetnünk komolyabb pénzeket is egy jó honlapba

Bármennyire is olcsó megoldást választottál a honlapod első verziójának, ahhoz, hogy egy jól működő, részben vagy egészében online vállalkozás hatékony marketingeszköze legyen, bizony sok pénzt és időt kell beleölnöd.

Azonban nagyon nem mindegy, hogy ezt a pénzt és időt mikor kezded belefektetni:

  • Amikor már meggyőződtél róla relatíve kis költség belefektetésével, hogy van a megoldásodra piaci kereslet?
  • Vagy pedig előre lefejlesztesz valami nagyobb hangvételű cuccot lesz-ami-lesz alapon?

Egészen más érzés ugyanis az évek alatt összekuporgatott megtakarításunkat feltenni a pirosra beleölni A Nagy Projektbe, mint elkezdeni kicsiben, s azután az időközben megtermelt profitot visszaforgatni és abból továbbfejleszteni.

Mikor éri meg már a kezdeteknél egy komolyabb honlapba invesztálnunk?

Akkor, ha nem kezdő vállalkozók vagyunk. Ha már van egy jól működő vállalkozásunk és szeretnénk a tevékenységünket az interneten is hirdetni. Ekkor igazából a honlap egy újabb marketingeszköz, amely egy már meglévő megoldáshoz kínál egy újabb csatornát, ahol megtalálható lesz.

Másik ilyen eset, amikor már felépítettünk néhány online vállalkozást a korábbiakban és tudjuk, mi az, ami működik és mi az, ami nem. Azaz a tapasztalatunk helyettesíteni tudja a kezdeti puhatolózást. Persze még így is megeshet, hogy mellényúlunk…

Mi a véleményed a témáról? Mondd el egy kommentben!

25 honlapcél füzet borító

25 Jól Működő Honlapcél

Ingyenes tippfüzet, amely segítségedre lesz a honlapod IGAZI CÉLJÁNAK a meghatározásában.

Szerző: Domonkos Ervin

Domonkos Ervin

WordPress fejlesztő és weboldal tervezés szakértő 10 éves szakmai tapasztalattal. A WordPress Szeged meetupok szervezője, a Codeable.io büszke tagja és a Tervezz sikeres weboldalt című könyv szerzője.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük