Manapság egyre több vállalat- és életvezetési gurutól hallok olyan kijelentéseket, hogy ők mekkora iszonyatos mennyiségű könyvet olvastak már el életükben. Ha rákeresünk arra, hogyan olvassunk el egy nap alatt egy egész könyvet, erről is számos cikk található a neten.
Nos, én nem ilyen vagyok. Én örülök, ha egy év alatt 4-5 könyvet elolvasok. Egyrészt család, munka és vállalkozásépítés mellett mostanában nem sok időm jut olvasni. Másrészt ha belefogok egy könyv olvasásába, azt gondos kiválasztás után teszem. Van, hogy már hetekkel a könyv elkezdése előtt (amíg az előzőt olvasom) azt kutatom, hogy melyik legyen a következő, melyikre van a legjobban szükségem a fejlődéshez.
Az olvasási sebességemen szintén nem javít, hogy én úgy szeretek szakkönyveket olvasni (és szinte kizárólag ilyeneket olvasok), hogy ott van mellettem a telefonom, és ha találok egy jó ötletet, azt rögtön viszem fel a Trello-ba. Hiszen mit sem ér az ötlet, ha nem valósítjuk meg, nemde? Arról pedig ne is beszéljünk, hogy a legtöbb könyvet angol nyelven olvasom, amiket az Amazonról rendelek – angolul pedig természetesen azért lassabban megy az olvasás…

Úgyhogy amit most elétek teszek, az egy nagyon szűrt lista. A legjobb könyvek, amelyeket ajánlások és független értékelések tucatjainak elolvasása után olvastam el (kivéve a legutolsót 🙂 ).
FIGYELEM! E cikk tartalma időről-időre változhat, hiszen amint új könyvek kerülnek a kezembe, lehet, hogy bővíteni fogom. De az is lehet, hogy régebbi könyvek kiesnek belőle – a változás jogát fenntartom!
A cikket 2 részre osztottam. Az elsőben 5 olyan könyvről lesz szó, amelyek a sikeres vállalkozói szemléletmód kialakításához nyújtanak nagy segítséget. A második ötös pedig inkább szakmaibb könyvek, amelyek arról szólnak, hogy magát a weboldalunkat milyen alapelvek mentén készítsük el. Elvégre e cikk online vállalkozóknak szól…
Könyvek a sikeres vállalkozói szemlélethez
Első körben azt járjuk végig, mit kell tudnod magáról a sikeres vállalkozás felépítéséről. Ez nagyon fontos, mert ha úgy kezdesz bele a vállalkozásba, hogy az alapok nincsenek rendben, könnyen olyan helyzetben találhatod magad, hogy lapátolod ugyan a szenet, de nem a megfelelő vonatba.
Ez bizony rengeteg frusztrációt és pénzügyi küszködést tud szülni, ezért érdemes már az elején tisztában lennünk azzal, mit akarunk elérni a vállalkozásunkkal. Érdemes úgy kitalálnunk az egészet, hogy amit építünk, az valódi vállalkozás legyen, ne csak egy „számlaképes munkahely”.
MJ DeMarco: Gyorsítósáv a Milliókhoz (The Millionaire Fastlane)

Miért ezzel a könyvvel kezdem? Azért, mert ha nem is görgetsz lentebb ebben a cikkben, ha egyeten könyvet kellene ajánlanom, amelyben benne van a vállalkozói gondolkodás kvintesszenciája, akkor ez lenne az.
MJ felépített egy többmillió dollár értékű online vállalkozást, majd miután eladta, nem kellett soha többé dolgoznia. Ennek ellenére a tapasztalatait nem tudta magában tartani, ezért megírta ezt a könyvet (illetve egy másodikat is “Unscripted” címmel), amelyben leírja mindazokat a tapasztalatokat, amelyeket az út során szerzett.
Fő üzenet
Mielőtt belevágnál egy vállalkozásba, vizsgáld meg, milyen potenciállal rendelkezik a piacon:
– Van-e kereslet arra, amit csinálsz
– Mennyire nehéz a konkurenciának megjelenni a piacodon
– Mennyire van kitéve a vállalkozásod sikere az általad nem befolyásolható külső hatásoknak
– Mennyire skálázható az, amit csinálsz
– És milyen mértékben függ a céged bevétele a ráfordított idődtől
Bár a magyar kiadás kis szériában készült és jelenleg nem kapható, aki tud angolul, annak erősen ajánlom, hogy rendelje meg a kiadótól, vagy az Amazonról.
Alan Weiss: The Consulting Bible

Bár e könyv elsősorban tanácsadóknak íródott, bárki profitálhat belőle, aki a költség- vagy óradíj alapú árazásról át szeretne térni az értékalapú árazásra. Hatalmas tárháza ez a könyv azoknak a praktikáknak, amelyek segítségével úgy tornászhatjuk toronymagasra a profitrátánkat, hogy közben a vevő szemében is megérje velünk dolgozni.
Az íróról azt érdemes tudni, hogy több mint 40 könyvet írt és e könyv írása idején évi 2.5 millió dollárt csinált egyszemélyes tanácsadó vállalkozóként. Gondolom, ez már önmagában sokak fantáziáját megmozgatja: vajon hogyan érte el ezt a szintet?
Magyar verziójáról nem tudok, de aki tud angolul és tanácsadóként, vagy esetleg online szolgáltatóként tevékenykedik, annak mindenképpen érdemes beszereznie, mert ez egy valóban szemléletváltó erejű mű.
Fő üzenet
Derítsd ki, mekkora értéket tudsz adni az ügyfelednek. Ha ez megvan, lődd be az áradat ez alá. Ha ez bőven megéri mindkettőtöknek, add el a megoldásodat neki.
Szabó Ferenc: Hol a pénz az interneten

A bizonyíték arra, hogy az ember a legváratlanabb helyeken is kincsekre lelhet, nem más, mint az, hogy ezt a könyvet anno egy Tesco áruház polcán találtam. Ráadásul nem is került sokba, így nem is vártam tőle túl sokat…
Mégis, pozitívan meglepett a tartalma. Bár az írójáról azon kívül semmi mást nem tudok, minthogy ezt a könyvet megírta, mégis egy rendkívül hasznos olvasmány, amely összeszedi mindazon alapelveket, amelyek mentén megtalálhatjuk, mi az, amire az internet népe vágyik és ezt milyen formában tudjuk a számukra pénzért kínálni.
Fő üzenet
Találd meg azt az örökzöld emberi vágyat, amelyet ki tudsz elégíteni a weboldalad segítségével. Majd építs erre egy rendszert.
Michael E. Gerber: A V-mítosz (The E-Myth)

Vállalkozói körökben már-már klasszikusnak számít Gerber 1986-os könyve. A mű a kisvállalkozások legnagyobb problémáját járja körül, név szerint azt, hogy a legtöbben mindenféle stratégia nélkül vágnak bele a vállalkozásba. Emiatt pedig akár évekre, sőt évtizedekre is megragadhatnak ugyanazon a szinten.
Gerber 3 különböző embertípust különböztet meg, akikre szükség van egy vállalkozás működtetéséhez: szakember, menedzser és vállalkozó. Egy kisvállalkozónak eleinte mindhárom lovat egyszerre kell megülnie. Viszont attól függ a cég hosszú távú növekedése, hogy mennyire képes a szakértői, majd a menedzseri feladatokat delegálni vagy kiszervezni.
Fő üzenet
Gondolkodj nagyban és ehhez alkosd meg a megfelelő stratégiát.
Wolf Gábor: Kisvállalati Marketing Biblia

Hazai marketinges körökben Wolf Gábor neve mára megkerülhetetlenné vált. A Facebook-on több mint százezres követőtábora van, az ő cége (Marketing Commando) jegyzi Magyarország legnagyobb marketinges konferenciáját, a Marketing Expót. Emellett rendszeresen hívják Gábort előadni különböző rendezvényekre, így gyakorlatilag tényleg csak az nem találkozhatott még valamilyen formában vele, aki teljesen szakmán kívüli.
A Kisvállalati Marketing Biblia című könyvében végigveszi mindazokat a lépéseket, amelyeket egy kisvállalatnak végre kell hajtania ahhoz, hogy egy magasabb szintre emelje az eladásainak a számát.
Fő üzenet
Találd meg a célpiacod, szólj hozzájuk az ő nyelvükön, kínáld nekik azt, amitől jobb lesz az életük és törődj velük hosszú távon. A siker nem marad el.
Könyvek a sikeres weboldal-építéshez
A sikeres online vállalkozás másik alappillére, hogy tudjuk, mitől lesz hatékony a weboldalunk, milyen elvek mentén tervezzük meg, mikre figyeljünk az elkészítésük során.
Steve Krug: Ne törd a fejem (Don’t Make Me Think)

Szinte nincs olyan webdesign vagy online marketing könyvajánló cikk, amelyben ez a mű ne szerepelne. Éppen ezért én sem hagyhatom ki.
Ez a legelső jelentősebb könyv amely a webes UX-ről (User Experience, Felhasználói élmény) szól. Ráadásul még akkor írták (2006-ban), amikor ez a fogalom még nem is létezett (de legalábbis nem volt széles körben használt), így a könyvben következetesen usability vagy web usability elnevezéssel hivatkozik rá a szerző.
A Ne törd a fejem megtanítja, hogyan tervezz olyan webes felületeket, amelyeket a látogatóid a lehető legintuitívabban tudnak használni.
Fő üzenet
Akkor terveztél könnyen használható felhasználói felületet, ha a látogatódnak nem kell gondolkodnia azon, hogy mi mire való az oldaladon.
Így nem azzal telnek az értékes első másodpercek, hogy megismerje a honlapod használatát, hanem azzal, hogy elkezdi fogyasztani a tartalmaidat.
Dr Karl Blanks & Ben Jesson: Making Websites Win

Ha az előző könyv a UX alapkönyve volt, akkor a Making Websites Win a CRO, azaz a Konverziós Ráta Optimalizálás alapkönyve.
A szerzőkről azt kell tudni, hogy Conversion Rate Experts néven rengeteg vállalkozás honlapját tették eredményesebbé. Tulajdonképpen a Conversion Rate Optimization kifejezés megalkotása is az ő nevükhöz köthető.
A könyvben számos tippet és alapelvet találhatunk arra, hogy hogyan, milyen elemekkel tudunk több profitot szerezni a weboldalunkkal – anélkül, hogy több látogatót kellene szereznünk.
Fő üzenet
Egy weboldal soha sincs teljesen kész. Mindig lehet rajta valamit csiszolni, aminek hatására eredményesebb lesz.
Dan Siroker – Pete Koomen: A/B Testing

Ha szeretnél mindent megtudni a split tesztről (más néven A/B tesztről), akkor ez a könyv Neked szól. A szerzői korábban a Google-nél dolgoztak, majd onnan kilépve létrehozták saját cégüket, az Optimizely-t, amely manapság a világ egyik vezető weboldal-optimalizációs platformja.
Az A/B teszt tulajdonképpen arról szól, hogy megvizsgálod, hogy ha valamit megváltoztatsz a weboldaladon, az hogyan befolyásolja annak az eredményességét.
Ezt természetesen adatokkal alátámasztva kell csinálni. Azaz ha a méréseink azt mutatják, hogy az új (B) verzió 3.4%-os konverziós rátát ér el az eredeti (A) verzió 2.6%-ával szemben, akkor valószínűleg érdemes lesz áttérnünk a B verzióra.
Fő üzenet
Azt, hogy egy oldalnak melyik verziója hoz neked több bevételt, egyféleképpen tudhatod meg: ha kipróbálod párhuzamosan mindkettőt és leméred, melyik hogyan teljesít.
Bártfai Balázs: Tartalommarketing a gyakorlatban

Egy honlap akkor vonz sok látogatót, illetve akkor tud belőlük érdeklődőket, majd vevőket generálni, ha a rajta található tartalom érdekes és könnyen fogyasztható a célközönség számára.
Balázs rengeteg kísérletezés árán jutott el odáig, hogy megtalálta azt a néhány tartalom-típust, amelyeket az emberek imádnak és előszeretettel osztogatnak meg egymás között. Ezt a tapasztalatot pedig nem restellte megosztani a könyvében.
Fő üzenet
Ne úgy írd meg a weboldalad szövegét, ahogy szerinted saját kútfőből a legjobb. Nézd meg előbb, mire és milyen formában kíváncsi a célközönséged és azt add nekik.
Domonkos Ervin: Tervezz sikeres weboldalt
A végére hagytam a saját könyvemet, amely nemrég jelent meg ebook formátumban. Ebben a könyvben egy olyan módszertant tanulhatsz meg, amely segítségével saját magad is megtervezheted a weboldalad. Ráadásul hasonló módszerekkel, mint amilyeneket a nagyvállalatok és az ügynökségek is használnak.
A könyv anyagát és a benne bemutatott eszközöket a kis- és középvállalkozások igényeihez optimalizáltam. Ha nem szeretnéd a véletlenre vagy a webfejlesztődre bízni a következő honlapod sikerét, mindenképp ajánlom, hogy olvasd el.
Fő üzenet
Ahogyan egy házat sem kezdünk el tervek nélkül építeni, úgy egy weboldalt sem lenne szabad tervezés nélkül elkészíttetni.
A megfelelő módszerrel szerencsére olyan weboldalterveket készíthetünk, amelyek segítségével még egy átlagos webfejlesztőből is kihozhatjuk a maximumot.
Konklúzió
Mielőtt belefognál egy online vállalkozásba, vagy épp kiterjesztenéd a céged az online világra is, érdemes előtte tudatosan felkészülnöd.
Szerencsére nem kell tanácstalanul bolyonganod a könyvesboltban, fentebb kiválogattam, mely könyvek tudnak azonnal használható tudást adni a kezedbe. Forgasd őket bátran!
Van egyéb kedvenc könyved, ami kimaradt a felsorolásból? Írd meg kommentben!