Egyesek szerint a marketing arra való, hogy jó szöveggel, meggyőzési technikákkal bármilyen silány cuccot rásózzunk a vevőre. Egyesek még odáig is elmentek, hogy kijelentsék: ha választhatsz aközött, hogy legyen egy közepes terméked és jó marketinged vagy pedig legyen egy kiváló terméked közepes marketinggel, akkor sokkal jobban fogsz járni az előbbivel.
Rövid távon ez bizonyosan igaz. Például, veszel egy pár cipőt azért, mert tetszetősen állt a kirakatban, fényes papírból volt a doboza és az eladó, akitől vetted nagyon kedves volt és végig mosolygott. Aztán fél év múlva észreveszed, hogy a cipőd kezd szétesni, lassan elengedi több helyen is a ragasztás…
Először csak arra gondolsz, biztosan csak ráfutottál egy gyengébb példányra. Ezért adsz a boltnak még egy esélyt, hiszen olyan kedvesek, meg még az ára is kedvező volt. A következő cipő szerencsére tovább is bírja… 10 hónapig! Na ekkor már bepöccensz, mert úgy érzed, rádsóztak valami minőségtelen vackot.
E cikk tartalma:
Mi a baj a gyenge minőséggel?
A gyenge minőséggel, középszerű termékekkel az a baj, hogy nem építenek vásárlói hűséget. Egyszer-kétszer el lehet őket adni, de az emberek nem hülyék. Harmadszor már biztosan nem nálad fognak vásárolni, ha nem adsz nekik megfelelő minőséget.
A másik probléma a nem megfelelő minőséggel az, hogy a konkurencia nagyon könnyen el tudja venni a vevőidet. Például azzal, hogy azt állítja a szomszéd cipőbolt, hogy „igaz, hogy kétszer annyiba kerül, de négyszer annyi ideig hordhatod”. Aki már megjárta az első cipőbolttal, az erősen hajlik majd a váltásra, hiszen hosszú távon valószínűleg jobban jár a magasabb árú, de minőségibb termékkel.
Most nézzük az alábbi mátrixot:

Az ábra azt mutatja meg, hogy milyen esélyeid vannak a piacon a terméked és a marketinged minőségének függvényében.
- Ha gyenge minőséget adsz gyenge marketinggel, az Halott ügy. A piaci kudarc szinte garantált. Talán akkor van esélyed túlélni, ha egy kis városban tevékenykedsz, ahol nincs konkurenciád (pl. te vagy az egyetlen cipész). De ekkor is fennáll a veszélye annak, hogy ha jön valaki, aki jobb nálad, gyorsan át fogja venni a helyedet.
- Ha jól marketingezel, de nem adsz mellé minőséget, azt nevezem én Hazug marketingnek. Azt állítod, hogy a tiéd a legjobb hamburger a világon, közben meg semmiben sem különbözik a 2 sarokra lévő bódéban kaphatótól? Kellően nagy városban ez működni tud, ahol sok új ember fordul meg nap-mint-nap. De ha a mátrixnak ebben a negyedében vagy, állandóan küzdened kell majd azért, hogy új vevőket szerezz, mert visszatérni nemigen fognak hozzád.
- A következő kategória, amikor kiváló minőséget szolgáltatsz, de mégsem sokan kíváncsiak rád. Ezt a kategóriát nevezem én Meg nem értett művésznek, mivel kiválót tud alkotni, de valamiért nem kapták fel az emberek. Ezt általában két okra lehet visszavezetni:
- vagy nem a mefelelő dolgot csinálod, ezért nincs elegendő kereslet a termékedre
- vagy pedig egyszerűen csak nem tudsz jól eladni. Erre az utóbbi problémára jelent megoldást a jó marketing, aminek a segítségével eljuthatsz a…
- Tartós siker állapotába. Ekkor a kiváló minőségű termékedet kiváló marketinggel kínálod. Ennek két nagy haszna van: eljuttathatod az embereknek a megoldásodat, amelyre büszke vagy és nekik is szükségük van rá. Másrészt pedig a minőség vásárlói hűséget, továbbajánlásokat eredményez, így egyre olcsóbban tudsz újra és újra eladni. Ezen a negyeden belül lehet igazán növekedési pályára állítani egy céget.
Mikor tudsz őszintén marketingezni?
Nyilvánvalóan akkor, ha a mátrix jobb oldalán helyezkedsz el. Megpróbálhatod a bal oldalon található kínálattal is, de annak ára van: mégpedig az, hogy hosszú távon nem tudsz árengedmények nélkül kellő mennyiséget értékesíteni.
Gondolj bele, mi lenne, ha őszintén próbálnál marketingezni a bal oldalon? Pl. „Itt van ez az autó. Nem is túl új, kicsit kopottas is, nem is egy magas kategória. De szeretném eladni 5 millióért.” Az igaz, hogy őszinte voltál, de egyszerűen nem lesz elég vonzó az ajánlatod. Természetesen ezt az autót is el tudod adni, de valószínűleg egy sokkal alacsonyabb áron.
Ezzel szemben, képzeld el, hogy egy fényes-díszes autószalonban árulsz egy vadonatúj Mercedest. Az eladók öltönyben, a legnagyobb tisztelettel beszélnek a vevőjelöltekkel, és az árcédula az előbbinek a duplája, 10 millió forint. Mégis, van aki már nem az első Mercijét veszi itt. Itt bizony őszintén lehet marketingezni, túlzások nélkül is vonzó ajánlatot adva.
Megéri őszintének lennem a marketingemben?
Hosszú távon igen. Azt adod, amit ígérsz. És ha jól teljesíted, az emberek vissza fognak térni hozzád. Hidd el, nekik is nyűg, ha új szolgáltatót kell keresgélniük. Beletelhet hónapokba vagy akár évekbe is, mire megtalálják a megfelelőt. De ha találnak egy igazán jót, akkor lehet, hogy oda fognak járni akár évtizedeken keresztül is.
Ha jelenleg gyenge minőséget adsz, változtass, fejlessz, tanulj – hogy minél jobb minőséget tudj adni!
Ha jó minőséget adsz, de nem veszik, akkor vizsgáld meg, hogy van-e rá elég kereslet. Ha van, tanulj és alkalmazz hatékony marketingstratégiákat. Mindig van út a jobb felső negyedbe!