Mielőtt mélyebben belevágnánk ebbe a cikkbe, először is hadd szögezzem le, mit értek sikeres weboldal alatt. Egyáltalán nem azokat a weboldalakat, amelyek megnyertek valamilyen webdesign versenyt vagy „international award”-ot. Azok a díjazott weboldalak – valamely szakmai zsűri véleménye alapján…
A sikeres weboldal az én szótáramban az, amelyik valamilyen kifejezett céllal rendelkezik és ezt a célt rendkívül hatékonyan képes teljesíteni. Szerencsére az ilyen, a céljait remekül teljesítő honlapból sokkal több létezik, mint díjazott weboldalból.
Ha betartod az alább felsorolt 5 alapelvet, akkor a Te weboldalad is nagy eséllyel válhat sikeressé.
E cikk tartalma:
1. Legyen rá igény!
Egy weboldal soha nem lesz sikeres, ha nem valamilyen létező szükségletet elégít ki. Egy fogbetegségekről vagy frizurákról szóló weboldalra mindig is lesz szükség, mert mindenkinek van foga és haja. Egy autókról szóló weboldallal valószínűleg nem lősz mellé, hiszen az emberek folyton adják-veszik a régi-új autóikat.
De mi a helyzet, ha annyira nem vagy biztos abban, hogy a téma, amiről szólni szándékozol, érdekli-e az embereket?
Érdemes végezni egy kis piackutatást:
- Gondolkozz el, mik lehetnek a fő kulcsszavaid, és ezekre keress rá a Google AdWords kulcsszóválasztó eszközével. Ez megmutatja, havonta nagyságrendileg mennyien keresnek az adott kifejezésekre. Ha senki sem keres rá, akkor érdemes elgondolkoznod: vajon csak rossz kulcsszavakat választottál, vagy tényleg nincs erre kereslet?
- Nézd meg, az adott igény kielégítésére már van-e kialakult piac (akár offline is). Például ha van olyan offline tevékenységed, amivel már pénzt is keresel, akkor arra valószínűleg online is lesz igény.
- Nézz szét, vannak-e már olyan webszájtok akár a hazai, akár a nemzetközi piacon, amelyek ezt a szükségletet elégítik ki, erről a témáról szólnak. Ezek az oldalak közül vannak sikeresek? Ha igen, akkor valószínűleg jó nyomon jársz.
2. Legyen meg a célja

Azaz ne csak puszta információközlésre akard használni a honlapod, hanem tudd pontosan, hogy milyen szerepe van neki a marketingstratégiádban. Ha az a célod, hogy magad köré gyűjts követőket, érdeklődőket, akkor készíttess olyan honlapot, amely valamilyen módon csatlakozásra, regisztrációra buzdítja a látogatóidat.
Ha az a célod, hogy a honlapoddal egy vagy néhány nagy ügyféljelöltet elkápráztass, akkor tervezz olyan honlapot, amely nekik szól, az ő szemükben növeli a presztízsed.
Jómagam például, amikor egyszer felvételt akartam nyerni egy webdesign ügynökséghez, készítettem direkt erre a célra egy portfólió oldalt. Ennek az oldalnak egyetlen látogatója volt rajtam kívül: az ügynökség vezetője (meg esetleg akiknek megmutatta a cégen belül) – de a célját elérte: felvettek.
Mindig tudd, mi a célod a weboldaladdal. Ha ez nincs meg, akkor az olyan, mintha lenne egy félszárnyú repülőd: szépnek lehet szép egy bizonyos látószögből, de messzire nem igazán fogsz jutni vele.
3. A felhasználót vezesse el a célig

Legyen meg a kijelölt út a látogatód számára, amelyen ha végigmegy, akkor eljut egy magasabb felhasználói szintre. Ehhez egyrészt ismerned kell a látogatódat: milyen tudással rendelkezik, amikor a honlapodra kerül, milyen lelkiállapotban lehet, és mennyi ideje van megtalálni a megoldást.
Például, ha csőtörés-elhárítással foglalkozol, akkor a felhasználó valószínűleg nem ért a vízvezeték-szereléshez, ideges, mert úszik a lakás és rögtön akarja a megoldást. Egy ilyen oldalon nem szabad félrebeszélni, teketóriázni, oda kell elé bökni a telefonszámot: „hívjon és rohanok segíteni”.
Viszont ha életmód-tanácsadással foglalkozol (jelentsen ez bármit is), akkor valószínűleg hosszabb utat kell bejárnod a látogatóval. Először értéket kell adnod számára valamilyen tartalommal, majd elkérned az elérhetőségét, és akár hosszú hónapok munkájával puhítani bizalmat építeni, míg végül befizet nálad egy tanácsadásra. Ugyanis egy életmód-változtatás általában jóval kevésbé konkrét és jóval kevésbé sürgős igény, mint egy csőtörés elhárítása.
Ha ismered a látogatódat és hogy mennyire sürgős igényként jelenik meg a szükséglete, akkor felépíthetsz számára egy utat:
- Hogyan fogsz hozzá szólni, amikor először téved a honlapodra
- Hogyan kommunikálsz vele annak érdekében, hogy komolyan érdekelje, amit nyújtani tudsz neki
- És hogyan éred el, hogy valóban kapcsolatba lépjen veled valamilyen formában

Nagyon hasonló ez ahhoz, ahogyan a párkapcsolatok kialakulnak. Először találkozol valakivel. Elkezdtek beszélgetni. Majd a kommunikáció során eldöntöd, mennyire érdekes számodra az adott egyén. Ha igen, és ez kölcsönös, akkor elérhetőséget cseréltek és már nem bízzátok a véletlenre, hogy hogyan alakul a későbbi sorsotok.
4. Érthető nyelvezet
Azaz a tartalmad – főleg a legelején – lehetőleg szóljon annak a vevőjelöltednek, aki legkevésbé járatos a szakmádban.
Biztosan lesz olyan látogatód, aki emiatt azt mondja majd, hogy kissé alapszintű, netalántán szakmaiatlan a szöveged. Ilyenkor gondolj arra: amit a leglaikusabb ügyfeled megért, azt megérti a legtapasztaltabb is. Fordítva ez már nem annyira igaz.
Ha nem vagy biztos benne, hogy mindenki számára érthető-e a szöveged, kérj meg egy laikus, de a témád iránt érdeklődő személyt, hogy véleményezze. Figyelj oda a kérdéseire, és eszerint módosíts a tartalmaidon, ha szükséges.
5. Építs vele márkát!
Ne csak arra gondolj egy weboldal megtervezésénél (de még inkább egy online üzleténél), hogy hogyan fogsz vele segíteni a célcsoportodnak. Gondolj arra is, hogy hogyan tudod majd megkülönböztetni magadat a konkurenciától.
Másrészt már most érdemes azon is gondolkodnod, hogy mi lesz, ha egyszer be akarod zárni a boltot. Ha Kiss János egyéni vállalkozó néven futottál eddig, akkor egyszerűen becsukod, befejezed a tevékenységed, és annyi.
Ha viszont van egy valamennyire befuttatott márkaneved, akkor a vállalkozást el is tudod adni a végén. A vevő örül, mert kap egy jól csengő márkanevet egy régebbi (ezért megbízhatóságot sugalló) alapítási dátummal, és még esetlegesen megkapja a meglévő vevőidet is. Ezért pedig akár milliókat is kaphatsz – még egy kis, lokális márkanév esetén is!
Arról nem is beszélve, hogy mekkora értéket tudsz teremteni akkor, ha egy igazán komoly márkát sikerül felépítened magadnak. Szóval, csak hajrá, hajrá!!!
Összegzés
Ha szerencsés vagy, akkor ezt a cikket még akkor sikerült elolvasnod, mielőtt belekezdtél volna a weboldalad elkészítésébe. Ha ezen már túl vagy, akkor is érdemes elgondolkodnod rajta: vajon ezeket a követelményeket kielégíti a jelenlegi oldalad?
Az internet nem betonból és téglákból épül, változtatni mindig lehetséges!