Több olyan honlapot láttam már életemben, amelyek megnyertek valamilyen webdesign díjat, mégsem teljesítettek jól pénzügyileg. Véleményem szerint e kettősség mögött az ok az volt, hogy ezeknek szép volt a designjuk, de nem hatékony. Nézzük hát, mi a különbség a valóban jó design és a szimpla esztétika között.
E cikk tartalma:
A szép design és a jó design közötti különbség
Szép webdesign | Jó webdesign |
Vizuálisan tetszetős | Könnyű használni |
Azt mondják rá: „Jé, ez gyönyörű” | Segít a látogatónak, hogy megtegye azt, amit a weboldal tulajdonosa szeretne vele csináltatni |
Modern, trendi színeket, formákat, effektusokat használ | A legjobb marketing és usability praktikákat alkalmazza, amelyek bizonyítottan hatékonyak |
A koncepciója valószínűleg a weboldal tulajdonosának és egy grafikus designernek a közös munkájaként született | Gyakran a kereslet szüli: egy specifikus fogyasztói szükséglet kielégítése céljából jön létre, marketing szakértő bevonásával |
Kérdezheted: „Hol van az igazi kontraszt ezek között? Nem értem miért ne lehetne egy jó design szép is egyben…” És teljesen igazad van!
Minden bogár rovar, de nem minden rovar bogár.
Ebben az esetben ez azt jelenti, hogy az esztétikum a teljes design csomagodnak csupán a részhalmaza. Azaz a kettő között véletlenül sincs egyenlőség jel. Sajnos ezt sokan összekeverik és ez az oka annak, hogy miért vall kudarcot oly sok szép weboldal pénzügyileg.
Mielőtt rohannál a webdesigneredhez az ötleteiddel, állj!
A webdesignerednek ugyanis nem az az elsődleges célja, hogy pénzt termeljen számodra a weboldalad, hanem hogy az iránymutatásaid alapján egy jól használható, tetszetős kinézetet adjon a honlapodnak. Irreális is lenne tőle ilyesmit elvárni, hiszen ő egy kivitelező, akinek nem tisztje kitalálni, hogyan működjön az üzleted.
A legjobb, amit pillanatnyilag tehetsz, hogy képzed magad online marketing terén. Főként arra a tudásra gondolok, hogy hogyan kell megtervezni egy weboldalt, amely végigvezeti a látogatót attól kezdve, hogy először találkozik a honlapoddal addig a pontig, hogy teljesíti az oldalad célját.
Ahhoz, hogy ezt a folyamatot meg tudd tervezni, igazából nincs is szükséged különösebb grafikusi tudásra. Mindössze kell egy jó Wireframing szoftver (én pl. a Balsamiq-ot használom) szükséges, amivel szerkezetileg össze tudod „legózni” az oldalt.
Mégis, hogyan kezdjek neki?

A tudás megszerzéséhez két út létezik. Az egyik az, hogy bújod az internetes fórumokat, szakmai blogokat, Facebook csoportokat, eljársz webdesign és user experience témában előadásokra, tanfolyamokra, elolvasol több tananyagot, könyvet, és ebből leszűröd, hogy hogyan kellene az oldaladat összerakni.
Azonban még lehet, hogy mindez a tudás is kevés lesz. Hiszen ekkor még nem is tapasztaltál semmit sem a saját bőrödön, hogy mi az, ami működik és mi az, ami nem (ugye mondtam már, hogy az online pénzkeresés nem is olyan egyszerű?). Ezt a tapasztalatot vagy a saját utadon szerzed meg, amely általában sok időbe telik, vagy pedig felbérelsz egy szakértőt, aki már kijárta helyetted az utat, szert tett mindarra a tudásra, amely sikerre viheti a projekted. Ez utóbbi opció – bár gyorsabb eredményeket hoz – általában drágább is.
Speciális tananyagok
Van szerencsére egy rövidebb út is, amely időt tud spórolni a számodra, miközben nem kerül horribilis összegekbe. Ez pedig, ha kimondottan a weboldal tervezésre felkészítő tananyagot használsz.
Magyar nyelven tudomásom szerint a Tervezz sikeres weboldalt című könyv az egyetlen tananyag, amely komplexen végigjárja a kis- és középvállalkozások weboldal tervezési módszertanát.
Tényleg nekem kell megterveznem a weboldalam?
Nem kötelező. Felbérelhetsz hozzá egy ilyesmiben jártas online marketing tanácsadót is. A lényege a dolognak az, hogy még mielőtt megbíznál egy designert és egy programozót, legyen tisztába téve, hogy milyen célra jön létre a weboldalad és legyen egy terved arra, hogy ezt a célt hogyan éri majd el.
Ha ezen alapelv mentén készítitek el, akkor sokkal nagyobb az esély arra, hogy a látogatóid ezt a célt sikeresen teljesítsék.
Lehet, hogy most az elején felesleges pepecselésnek, esetleg kidobott pénznek / időnek tartod azt, hogy plusz egy lépést beiktatva, még a webdesign elkészülte előtt weboldal tervet készíts. De gondolj abba is bele, hogy:
- Egy terven mindig könnyebb és olcsóbb változtatni, mint egy elkészült terméken. Egy ház falát is sokkal nehezebb arrébb rakni, mint átrajzoltatni néhány vonalat a tervezővel még az építkezés előtt.
- A terv alapján pontosan tudod előre, hogy hová tartasz. Nem az elkészült design után jönnek a meglepetések, hogy „dehát én nem is ilyesmire gondoltam”.
- A legjobb kivitelezők általában azokkal az ügyfelekkel szeretnek együtt dolgozni, akik tudják, mit akarnak. Ha egy komplett weboldal-tervvel állítasz be hozzájuk, akkor nagyobb eséllyel lesz a tiéd a következő szerelem-projektjük, amelyen nem csak a pénzért, de szívesen is dolgoznak.
Miért írok ennyit erről?
Mert meggyőződésem, hogy a csupán szép design-t és a jól működő design-t gyakran pont a megfelelő célok felállítása és az ezek megvalósítására készült tervek kidolgozása választja el egymástól.
Nagyvállalatoknál, akik komoly ügynökségeket bíznak meg a weboldalaik elkészítésével, ez így működik: kutatással, tervekkel, prototípusokkal mielőtt a szemmel látható munka elkezdődne. Kisvállalatoknál gyakran pénz, tudás, és időhiány miatt bizonyos lépések kimaradnak.
Ezért igyekszem olyan formában átadni számodra ezt a tudást, hogy a kisvállalkozásod pénztárcájához igazodjon. Kihagyom belőle azokat a drága lépéseket, amelyek nem tesznek hozzá annyit az eredményességhez (legalábbis kisvállalati szinten), amennyibe kerülnek. Ugyanakkor felhívom a figyelmedet azokra a tervezési lépésekre, amelyek elengedhetetlenek egy jól működő honlap elkészítéséhez.
Ha van kérdésed, kérdezz bátran itt lentebb, kommentben!