Van egy lépés a weboldal tervezés folyamatában, amely az összes lépés közül a legolcsóbb. Mégis, ha nem fordítasz rá elég figyelmet, akkor az egész projekt sikerességét alá tudja ásni.
Emiatt van, hogy egyesek százezreket költenek feleslegesen a honlapjukra. Mert kihagyták ezt az egyszerű első lépést…
Mégpedig annak a meghatározását, hogy: „Mi a weboldalam IGAZI CÉLJA?”
E cikk tartalma:
A céltalan honlapok veszélyei
Nem véletlenül írtam csupa nagybetűvel fentebb, hogy IGAZI CÉL. Ugyanis, ha a weboldalad célját nem határozod meg tűpontosan, akkor:
- Egy rakás jövedelemtől eleshetsz, amit egyébként egy pontosan célzott honlappal elérhetnél
- A látogatóid bizonytalanabbak lesznek, hogy a megfelelő helyen járnak-e
- Kevésbé lesz világos számodra, hogy a honlapod miért nem hozza a várt eredményeket
- Nehezebb lesz eldöntened, hogy milyen tartalmat adj hozzá legközelebb a honlapodhoz, hiszen nem leszel biztos, abban, hogy a célt szolgálja-e
- Nem tudod megfelelően mérni a konverziós rátádat, hiszen nem lesz egyértelmű, milyen cél teljesülése jelenti számodra a konverziót
- Valószínűleg a blogbejegyzéseid sem tudják ugyanazt a hatást elérni, mintha eleve egy cél felé terelnék a látogatót, a blogod könnyen túl csapongó lesz.
De hogyan tudod eldönteni, mi legyen a honlapod igazi célja?
Egy jó honlapcélnak 3 fő jellemzője van:
- Csak egy van belőle
- A vállalkozásodat szolgálja
- Mérhető
Nézzük hát végig mindegyiket, egyenként:
1. A jó weboldalcél olyan, amiből csak egy van
Azaz nem olyan, hogy „a weboldalam célja, hogy eladjam ezeket a termékeket, meg tanácsot adjak a témában, meg legyen egy kis bevételem partnerlinkekből meg feliratkozzanak, meg anyámkínja…”.
Nem! Döntsd el, mi az, amit legjobban szeretnél, hogy megtegyenek neked a látogatóid és válaszd azt a célt. A többi legyen mind csupán a célhoz vezető eszköz.
Érdekes sztori
Egyszer egy ismerősöm megkérdezte:
– Te csinálsz honlapokat, ugye?
– Igen, miért?
– Tudod, elkezdtem pénzügyi tanácsadóként dolgozni, és kellene valahogy hirdetnem a szolgáltatásom…
– OK, ezt egy egyszerűbb oldallal el lehet indítani…
– De lenne itt még valami…
– Mondd
– Masszőrként is dolgozom. Lehetne, hogy egyik aloldal arról szóljon?
A fenti beszélgetés sajnos valóban elhangzott… Kb. már csak az hiányzott volna belőle, hogy ugyanitt Wartburg eladó…
Bár elsőre viccesnek tűnhet, jól példázza azt a gyakori hozzáállást, hogy „az én honlapom, na az mindent tudjon”. Igen, még azt is.
A túl sok cél átka
Ha túl sok célt akarsz egy honlappal teljesíteni, akkor a következő veszélyekkel fogsz találkozni:
- Nehezen lesz mérhető. Bár technikailag lehetséges egyszerre több honlapcél teljesülését is mérni, az már kevésbé fog kiderülni a mérésekből, hogy melyik cél teljesüléséhez milyen mértékben járul hozzá egyik vagy másik elem a weboldaladon. Épp emiatt, ha több célja van egy honalpnak, azt…
- Nehéz optimalizálni. Ha változtatnál az oldalaid szövegezésén vagy struktúráján annak érdekében, hogy jobb konverziós rátát tudj elérni, könnyen lehet, hogy a változtatás az egyik célra ilyen, a másikra meg amolyan hatást fog kiváltani.
- Sokba fog kerülni. A több cél együttes hajszolása ugyanis a nagyobb vállalatok játszótere. Ők azok, akik megengedhetik, hogy nagy céges portálokat alakítsanak ki, amelyek több célcsoportot is kiszolgálnak. Ehhez vannak adatelemző szakembereik és drága ügynökségeket foglalkoztatnak.
Mint látod, Te, mint kisvállalkozó sokkal jobban jársz, ha egyetlen célt tűzöl ki a weboldalad zászlajára.
2. A jó honlapcél a vállalkozásodat szolgálja
Talán ezen a ponton meg fogsz lepődni, de a weboldaladnak az IGAZI CÉLJA nem az, hogy kiszolgálja vagy információval lássa el a látogatódat. Ezekre mindre szüksége van a honlapodnak, de ezek mind eszközök ahhoz, hogy az igazi cél teljesüljön.
Például – hogy egy mindenki által ismert példát nézzünk – mit gondolsz, mi lehet a google.com célja? Igen, a legnagyobb keresőoldalé az interneten! Talán az, hogy az ember megtalálja azt az információt, amit keres? Felhasználói szemszögből lehet…
De ha Te lennél a Google vezérigazgatója, vajon Te a cég menedzsmentjének és befektetőinek is ezt mondanád? Vagy inkább azt mondanád nekik, hogy a google.com célja valójában az, hogy minél többen kattintsanak a fizetett hirdetésekre, hiszen akkor mi minden egyes alkalommal pénzt keresünk?
Azaz: a weboldalunk célját akkor választottuk meg helyesen, ha az a vállalkozásunkat szolgálja és e célnak a teljesítése a felhasználóink feladata.
Melyek azok a honlapcélok, amelyek általában jól működnek? Ilyenek lehetnek például:
- Feliratkozás hírlevélre
- Első vásárlás elérése
- Regisztráció az oldalon
- Stb.
3. A jó weboldalcél mérhető
Azaz egy jól megválasztott cél esetén számokkal ki tudom fejezni, hogy mennyire hatékonyan teljesül. Meg tudom pontosan mérni, hogy milyen konverziós rátát sikerült elérnünk az adott céllal.
Ez azért fontos, mert így tisztában leszünk a honlapunk teljesítményével és az elmúlt hónapok eredményei remek összehasonlítási alapot fognak képezni az elkövetkezendő hónapok optimalizálási tevékenységéhez.
Kérdésed, észrevételed van? Írd meg kommentben!
A sztorin kb. fél percig hangosan nevettem. 🙂 Köszönöm.