Barion Pixel
Skip to content

Weboldal szövegírás alapok: így írj nagyszerű tartalmat a honlapodra

2 hónapja

2572 szó

Ezt a cikket vendégszerzőnk írta. Amennyiben olvasnál még hasonlókat, ajánljuk figyelmedbe Varga Daniella weboldalát.

Találkoztál már olyan weboldallal, ahol a szöveget elolvasva inkább összezavarodtál? Vagy éppen elaludtál?

A szöveg a weboldal hangja, mégis sok esetben nem hozza az elvárt eredményt, és inkább akadály, mint segítség.

A weboldal szövegírás nem a legkönnyebb feladat, de egyáltalán nem lehetetlen jó szöveget írni, még akkor sem, ha nem vagy szövegíró. 

Ebben a cikkben, összeszedtem az alapokat, amik segíthetnek, hogy hatékonyabban tudj kommunikálni a weboldaladon.


Mi a különbség a weboldal és a landing oldal között?

Először is érdemes tisztázni a fogalmakat.

A weboldal és a landing oldal nem ugyanaz. A weboldalad célja az információ átadása és hogy bemutassa a céget: a szolgáltatásokat, a csapatot, árakat, elérhetőséget. 

Ezzel szemben a landing oldal egy specifikus céllal létrehozott oldal. Ez a cél általában valamilyen konverzió: email feliratkozás, lead mágnes letöltés, sales.

A további fő különbségeket az ábrán látod:

Weboldal és Landing oldal különbségek
 Forrás: Cégjelző

Mi az a weboldal szövegírás?

A weboldal szövegírás során szöveget fogalmazol meg a weboldaladra, landing oldaladra, termék oldaladra, blogodra és így tovább.

Tévhit, hogy jó szövegírónak születni kell: ez egy igenis tanulható készség. És a szövegírást tanulni is kell! Persze nem azt mondom, hogy a tehetség nem játszik szerepet abban, hogy valaki igazán jó szöveget tudjon írni. 

Viszont a szövegíráshoz jól definiálható készségek kellenek, amik közül a legtöbb tanulható és megfelelő gyakorlással fejleszthető. Ráadásul vannak szövegírási technikák, amiket beépítve könnyedén javíthatsz a tartalmaidon. Ezekről később bővebben beszélek.


Hogyan épül fel a jó weboldal szöveg?

Nincs általános megoldás, minden oldal egyedi egy honlapon. Máshogy érdemes felépíteni a szöveget a főoldalon mint egy termék oldalon.

De általánosságban ezek a szöveg elemek vannak jelen egy weboldalon:

Cím

Az oldalad címe, ami lehetőleg tartalmazza a fő kulcsszavadat, amire az oldalt optimalizálni szeretnéd. A cím legyen tömör, velős és egyértelmű.

Írj legalább 20 verziót, mielőtt kiválasztod a végsőt.

Értékajánlat

Az oldalad egyik legfontosabb része. Ha ezt jól megírod, majdnem nyert ügyed van. 

Az értékajánlat egy állítás, ami három dolgot ígér:

  • Relevancia: megmutatja hogyan oldja meg a terméked a vásárló problémáját
  • Számszerűsíthető érték: konkrét előnyöket biztosít
  • Megkülönböztetés: megmondja az ideális vásárlónak miért tőled és ne a versenytársadtól vásároljon

A Transferwise kezdőlapja egy kiváló példa erre:

A Transferwise értékejánlata
A Transferwise értékejánlata

Egyszerre közli, milyen problémát old meg (külföldre utalás), mekkora költségcsökkenést okoz (az 5% jutaléknál 8-szor olcsóbb) és meg is különböztet (a bankok úgy csinálják, mi meg így).

CTA (Call to Acion)

Az a bizonyos gomb. A konverziós folyamatod kilincse.

A jó CTA-üzenet kulcsa, hogy mennyire hallod meg, mire gondol a célközönséged, miután végig olvasta a szöveged. A „Feliratkozás”, „Regisztráció”, „Csatlakozás” stb. szavakat a lehető legmesszebbre kerüld el.

Helyette nyereség vezérelt módban fogalmazd meg ugyanazt, vagyis az akcióval elnyerhető nyereségre koncentrálj, nem pedig az akcióra.

Például:

„Feliratkozás”„Tanulni akarok”
„Letöltés”„Kérem az ebookot”

Előnyök bemutatása

Ebben a részben mutatod be a terméket/szolgáltatást, és mondod el miért téged válasszon a potenciális vásárló.

Egy jól bevált szövegírási technika, ha a termék tulajdonságai helyett az előnyökre fókuszálsz. 

Például, az Apple ebben zseniális:

1 GB tárhely mp3 fájloknak -» 1000 dal a zsebedben

Ugye, mennyivel meggyőzőbb a második megfogalmazás?

Bizonyíték

Valami, ami megerősíti a korábban leírtakat. Ez lehet esettanulmány, ügyfél visszajelzés, statisztika, elért eredmények, stb.


Hogyan írj jó szöveget a weboldaladra?

Az írás nem egy könnyen automatizálható folyamat, de azért van pár lépés, amit ha követsz, könnyebben születhet meg az a szöveg.

1. Definiáld a szöveg célját

Mielőtt vadul nekiesel a szövegírásnak gondold végig mi a célod az oldallal, vagy akár az adott bekezdéssel.

Tedd fel a kérdést:

Mit szeretnél, mit csináljon az olvasó, miután elolvasta a szöveget?

Ahogy a hatékony marketing stratégiához, landing oldalhoz vagy hirdetési kampányhoz is kellenek célok, a szöveged is akkor lesz eredményes, ha egyértelmű céllal írod.

25 honlapcél füzet borító

25 Jól Működő Honlapcél

Ingyenes tippfüzet, amely segítségedre lesz a honlapod IGAZI CÉLJÁNAK a meghatározásában.

2. Tudd, kinek szól a szöveg

Szintén nagyon fontos, hogy tudd ki a célcsoportod, kikhez szólsz az adott oldalon. 

Akkor tudsz igazán jó szöveget írni, ha magad elé tudod képzelni azt, aki olvassa. 

Tedd fel az alábbi kérdéseket a szövegírás előtt:

  • Kinek szól az oldal? Legyél minél pontosabb a megfogalmazásban.
  • Ki vagy Te a látogató életében?
  • Ki szeretnél lenni a látogató életében?
  • Miért jött az oldalra? Mit szeretne megtudni? Milyen problémára szeretne megoldást találni?
  • Milyen a kommunikációs stílusa? Hogyan beszél? Szépen és választékosan, esetleg egyszerűen és lényegre törően?
  • Kire figyel oda és kire hallgat?
  • Mit szeret olvasni? Szereti a hosszú, informatív szövegeket, vagy inkább vicces sztorikra vágyik?
  • Mennyire nyitott típus? Annyira közvetlen, hogy már arra is furcsán reagál, ha valaki magázza a boltban? Esetleg olyan zárkózott, hogy magára veszi még a legkisebb, személyes jellegű kérdést is?
  • Milyen kételyei, félelmei vannak a szolgáltatásoddal kapcsolatban?

Ha megvannak a válaszok, ezeket szem előtt tartva írd meg a szöveged.

3. Kezdd a fő üzenettel

Minden oldalnak saját fő üzenete van.

Egy szolgáltatás oldalnak az értékajánlat. 

Egy rólunk oldalnak, hogy bemutasson és bizalmat építsen a látogatókkal.

Egy kapcsolat oldalnak a kapcsolatfelvétel ösztönzése.

Ezzel az egyedi fő üzenettel indíts minden oldalt. Körülbelül 5-15 másodperced van, hogy felkeltsd az oldaladon landoló olvasó figyelmét, így nincs tered a kertelésre.

A látogatódnak azonnal meg kell értenie miről szól az adott oldal.

Egyik hasznos eszköz ehhez az 5 másodperces teszt. A lényeg, hogy az olvasó 5 másodpercig nézheti az oldalt, majd el kell mondania, hogy miről szólt, mi volt az üzenet. Ezzel tesztelheted mennyire érthető az oldal.

4. Készíts tartalmi vázlatot

Minden szövegírás előtt kell egy vázlat, ami nagyjából összerakja a szöveg struktúráját

A vázlatban készíts egy listát milyen elemeket szeretnél a weboldalhoz, és az egyes elemeknek mi a célja és milyen üzenetet akar átadni.

5. SEO optimalizálj

Ma már ritka az a weboldal, ahol nincs értelme keresőoptimalizálni a szöveget. 

Ha megvan a kulcsszó, amire szerepelni szeretnél az adott oldallal, akkor tervezd meg, a szöveg melyik részeibe milyen kulcsszónak kell bekerülnie.

6. Írj le mindent ami eszedbe jut

Ha megvan a SEO-val kiegészített vázlat, jöhet az írás.

Ilyenkor jön el a teljes sötétség és az üres dokumentumban a villogó kurzor módszeres bámulása.

A tippem

Kezdj el írni. Írj le mindent, ami az adott szövegrészhez kapcsolódik, ne szelektálj. Minél több mindent össze tudsz szedni annál jobb. Írj verziókat, többfajta jelzőt, keress szinonimákat. Ha csak szavak, jelzők jutnak eszedbe írd le azokat is.

A szöveget nem elsőre kell tökéletesre írnod. Arra ott van a szerkesztés.

7. Tedd félre a szöveget

Mielőtt elkezdesz vadul szerkeszteni érdemes 1-2 napra félretenni a szöveget, hogy tiszta fejjel tudj ránézni.

8. Húzd ki ami nem kell

Mostanra megvagy a nyers szöveggel.

Jöhet a szerkesztés

A szerkesztésnél a célod, hogy eljuss ahhoz a összefüggő és koncentrált szöveghez, ami a leghatékonyabban átadja az üzenetedet.

Törölj minden felesleges szót. Jelzőket, kötőszavakat, ismétléseket. 

Használj egyszerű mondatokat, összetett körmondatok helyett.

9. Teszteld a szöveget

Ennek több módja is van.

Az egyik legegyszerűbb, hogy mutasd meg a kollégáknak, barátoknak, hogy érthető-e az üzenet, amit közvetíteni szeretnél.

Ettől sokkal jobb, ha magával a célcsoporttal tudsz tesztelni. Ez lehet akár egy interjú során, ahol megmutatod a honlapot, és meghallgatod a tapasztalatát.

Címeket, értékajánlatot pedig Facebook hirdetésekkel is tesztelhetsz. Nézd meg melyik szöveg konvertál jobban, és tedd ki azt a weboldaladra.


Weboldal szövegírás tippek

Most, hogy megvan a folyamat, jöjjön néhány tipp, ami segíthet hatékonyabban írni vagy jobb szövegeket készíteni.

Vezesd az olvasót

A jó szöveg fenntartja és vezeti a figyelmet

Minden sor és minden szó legyen szándékos.

Nem kell túlgörcsölni a dolgot, elég ha a bekezdések között megkérdezed magadtól:

Előre viszi az előző mondat a narratívát, és tovább vezeti az olvasót a következő mondatra?

Ha nem, alakíts a szövegen.

Legyen a látogató az első

Az egyik leggyakoribb hiba szövegeknél, hogy túlságosan a márkára, termékre vagy az ajánlatra fókuszálnak a célcsoport helyett.

A célcsoportodat nem érdekli a céged. A saját igényeit akarja kielégíteni, vagy a problémáit akarja megoldani.

Így a szövegben ezekre kell neked is fókuszálnod.

Tedd fel magadnak a kérdéseket:

  • Mit szeretne elérni a célcsoport a termékemmel?
  • Milyen problémát szeretne megoldani?
  • Milyen feladatot szeretne elvégezni?

Például, tegyük fel, hogy mobilokat értékesítesz. 

Gondold végig, miért kell valakinek mobiltelefon.

Használni akarja. Telefonálni, netezni, chatelni. Lehetőleg sokat, anélkül, hogy lemerülne. 

Szuper fényképeket, videókat akar csinálni, anélkül, hogy külön fényképezőgépet kellene hordania magával.

Alkalmazásokat akar használni gyorsan, anélkül, hogy akadoznának vagy összeomlanának.

Ezekre kell fókuszálnod a szövegben. 

Ha profitól akarsz tanulni, érdemes az Apple szövegeit figyelni. Nézd, hogyan mutatja be a legújabb iPhone SE akkumulátorát:

iPhone értékesítési szöveg, fókuszálva az előnyökre
Forrás: Apple

Nem arról szónokol milyen mAh-es az akkumulátor. Egy valós fogyasztói helyzetet mutat be, hogy mennyi ideig tudod egyhuzamban használni.

Úgy írj, mintha egy barátoddal beszélgetnél

Biztos jártál már olyan weboldalon, ahol a szöveg furán mesterkéltnek, idegennek hatott. 

Mintha nem is egy ember írta volna.

Íráskor gyakran beleesnek abba a hibába, hogy túlfogalmazzák a dolgokat, ezért gépies lesz az megfogalmazás.

Egy jó weboldal szöveg ezzel szemben olyan, mintha egy baráti beszámolót hallanál. Könnyed, közvetlen és lényegre törő. 

Könnyen tesztelheted, hogy a szöveged megfelel-e ezeknek a szempontoknak:

Olvasd fel hangosan a szöveget és figyeld meg, hogy hangzik. Ha kiráz tőle a hideg, akkor jöhet a szerkesztés. Még hatékonyabb, ha más olvassa fel a szöveget és úgy hallgatod meg.

Válaszolj a mi, miért, hol, ki, hogyan kérdésekre

A szövegedben általában ezekre a kérdésekre kell választ adnod:

  • Mi az ajánlat?
  • Miért érdekeljen?
  • Hol érem el az ajánlatot?
  • Kinek szól az ajánlat?
  • Hogyan működik?

És ne feledd, ezekre a kérdésekre a célcsoport szemüvegén keresztül kell nézned, és úgy választ adnod.

Persze nem minden oldalon kell minden kérdésre választ adni, de a legtöbb oldalon ezek közül egyet vagy többet érdemes.

Például a fő oldalad azonnal látható területének három fő kérdést kell megválaszolnia

  • Mi ez?
  • Jó ez nekem?
  • Mi a következő lépés?

Reagálj a kifogásokra

Ez már inkább marketingpszichológia, viszont egy nagyon hatékony eszköz.

Ha te hozod fel a kifogást a látogató helyett, akkor nálad van a pszichológiai előny, hiszen nem védekezel, hanem felkészült vagy

Erre használhatod a „még akkor is, ha…” technikát.

„Még akkor is ha...” technika

Nézzünk pár példát.

Az edzésprogram, ami segít formába jönni…még akkor is, ha nincs időd órákat tölteni az edzőteremben.

A vezetői coaching, ami segít feljebb lépni a karrierlétrán. Még akkor is, ha tartasz a nyilvános beszédtől. 


Összefoglalás

A weboldal szövegírás nagy mumus szokott lenni, pedig nem ördögtől való. Egy kis gyakorlással, és a megfelelő irányok szem előtt tartásával szuper szöveget írhat bárki.

Emlékeztetőül a jó szöveg alapja:

  • Célcsoport fókusz: tudd, hogy kinek írsz és mindig lebegjen a szemed előtt, hogy mi a célcsoport célja, mit szeretne elérni a segítségeddel.
  • Csak lazán: írj úgy, mintha egy baráttal beszélgetnél.
  • Türelem és gyakorlás: mint a legtöbb dologban itt is gyakorlat teszi a mestert. Fuss neki újra, írj több verziót, tesztelj, kérj visszajelzést.

Most pedig te jössz

Melyik szövegírási technikát fogod kipróbálni először?

  • Az előnyökre fókuszálást?
  • A „még akkor is, ha…” technikát
  • Vagy van egy bombabiztos technikád?

Írd meg a kommentben.

Szerző: Varga Daniella

Varga Daniella

Online marketing szakértő és a Modern Marketing Blog szerzője. Szakterülete a marketing stratégia, tartalommarketing és konverziós folyamatok.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük