Skip to content
6 hónapja

1776 szó

Aki még nem hallott róla: a WordCamp egy világméretű konferencia-sorozat, amely kifejezetten a WordPress témaköre köré épül. Mint WordPress fejlesztő, rendszeres látogatója vagyok ezeknek az eseményeknek, hiszen ilyenkor az ember rengeteg hasznos tudásra és kapcsolatokra tehet szert.

Ezek közül is európai szinten az év legnagyobb rendezvénye a WordCamp Europe (vagy röviden: WCEU), amelyet idén Berlinben rendeztek meg 2019. június 20-22. között. Erről olvashattok most itt egy riportot a szemüvegemen keresztül…

A helyszín

A WordCamp Europe minden évben más országban kerül megrendezésre. Általában olyan helyszínek kapják a rendezés jogát, ahol jól működő, nyüzsgő WordPress-közösség van és már korábban rendeztek jónéhány sima WordCamp-et.

Maga az esemény helyszíne Berlinen belül az Estrel Hotel és Konferenciaközpont volt. Szerencsére szükség is volt ekkora helyszínre, hiszen a 2019-es WCEU több, mint 2700 látogatóval büszkélkedhetett (összehasonlítva: tavaly Belgrádban csupán 2000-en voltunk).

Estrel Hotel és Konferenciaközpont
Estrel Hotel és Konferenciaközpont (Forrás: estrel.com)

Az esemény

Jómagam egy nappal az első konferencianap előtt (június 20-án) érkeztem, hiszen kell egy kis idő az aklimatizálódáshoz. Valamint ezen a nulladik napon volt a Codeable-ös kollégáimmal a céges vacsoránk is, amit semmi pénzért sem hagynék ki. Hiszen ez az egyetlen alkalom az évben, amikor élőben is találkozom velük.

A Codeable-ös banda. Sok ember egyforma pólóban.
A Codeable-ös banda. Idén is rekordot döntöttünk létszámban.

Konferencia – első nap

Másnap, 21-én kezdődött maga a konferencia. Párhuzamosan 3 helyszínen folytak előadások és további 3 helyszínen workshop-ok. Ezen kívül a WP Café elnevezésű helyszínen lehetett irányított vitákban részt venni különböző témákban.

Azaz, ha az ember a tudását akarta gyarapítani, 7 különböző lehetőség közül válogathatott egy időben. Ez a bőség zavarát is jelentette számomra, hiszen olykor nehéz volt eldöntenem, melyik kezembe harapjak, melyik ígéretes prezentációt hagyjam ki.

Nézzük hát meg röviden azokat a beszédeket, amelyek a Call to Action blog olvasói számára is érdekesek lehetnek!

Workshop a WCEU-n
Workshop a WCEU-n (Forrás: Pierre Saïkali)

Rob Hope: Understanding what makes a website landing page convert

Rob Hope az egész WordCamp talán legszórakoztatóbb előadását hozta össze. Arról beszélt, hogy hogyan rakjunk össze egy olyan érkezési oldalt (landing page-et), amely nagy valószínűséggel konvertál. Azaz képes érdeklődőből vevőt generálni.

Az előadás talán azért is volt emlékezetes, mert egy erőteljes storytelling formájában mutatta be, hogyan tudjuk a kiválasztott perszónánknak (a célcsoportunk egy kiválasztott, tipikus tagja) leghatékonyabban bemutatni a megoldásunkat egy landing page segítségével.

Hogy Te se maradj le róla, fent van az előadás videófelvétele a Youtube-on, érdemes megnézni!


Aleyda Solís: Growing your WordPress site organic search traffic in a mobile-first world

Napjainkban épp folyamatban van egy hatalmas változás a Google keresőmotorjában: szép lassan átáll mobil-prioritású megközelítésre.

Mit jelent ez a gyakorlatban? Tulajdonképpen azt, hogy a Google keresőrobotja elsődlegesen a weboldalad mobil verzióját fogja végigpásztázni és az alapján rangsorol. Azaz ha eddig a honlapod mobil verziója kevesebb tartalmat mutatott a felhasználónak, mint a desktop verzió, akkor érdemes elgondolkodnod azon, hogy ezt a helyzetet megváltoztasd, mert pozíciókat veszíthetsz.

És ezt nem akárki javasolja, hanem Aleyda Solís, akit 2018-ban az Év Európai Keresőmarketing Személyisége címet érdemelte ki a European Search Awards-on.

A prezentáció anyagát itt találod


Konferencia – második nap

WCEU 2019 Berlin nagyterem

Jack Lenox: How better performing websites can help save the planet

Gondoltad volna, hogy ha az IT szektor egy külön ország lenne, akkor ő lenne a világon a harmadik legnagyobb energiafelhasználó — közvetlenül Kína és az USA után? Pedig ez így van és az információtechnológia energiaigénye jelenleg is exponenciálisan növekszik.

Az internet jelenleg évente egy milliárd tonna szén-dioxid kibocsátásáért felelős, amely kb. ugyanakkora, mint a teljes globális légi közlekedés éves kibocsátása.

Mit tehetünk ez ellen weboldal-tulajdonosként?

  • Törekedjünk arra, hogy a weboldalaink (kilobyte-ban kifejezett) mérete minél kisebb legyen
  • A szerverünk minél közelebb legyen a végfelhasználókhoz
  • Lehetőleg használjunk zöld energiát használó szervereket

Ezen kívül még számos módszerrel hozzájárulhatunk a web zöldebbé tételéhez, ötletek merítéséhez érdemes átnézni Jack Lenox előadásának az anyagát. Illetve követni őt a Twitteren.


Shane Pearlman: Catch the big fish

Shane előadása arról szólt, hogy ügynökségként hogyan tudjuk levadászni a nagy halakat, vagyis a nagyvállalati (corporate, enterprise) ügyfeleket. Ebben a kategóriában ugyanis gyakran másként működnek a dolgok, mint a KKV szektorban, gyakran sokkal hosszabb határidők és más típusú kommunikáció szükséges.


Yoast: How to engage your online audience: Lessons from the field of education

A Yoast csapatából (igen, ők azok, akik a legnépszerűbb SEO plugin-t készítik a WordPress-hez) idén Marieke van de Rakt és Jesse van de Hulsbeek tartottak előadást arról, hogyan írjunk olyan tartalmakat, amelyek érdekesek lesznek a célközönségünknek.

Az előadás szövegét innen letöltheted.

25 honlapcél füzet borító

25 Jól Működő Honlapcél

Ingyenes tippfüzet, amely segítségedre lesz a honlapod IGAZI CÉLJÁNAK a meghatározásában.

Kiállítók, szponzorok

Hadd említsek meg pár szót a kiállítókról is. Idén két teremben voltak elhelyezve a szponzorok. Az egyikben a nagy nevek (pl. Google, WooCommerce, GoDaddy, Jetpack, Yoast, stb.) standjai, míg a másikban a kisebb szponzorok kaptak helyet.

Korábbi WordCamp Europe látogatásaim során már megtanultam, hogy egy WCEU-ra két táskával kell menni: egyikben legyenek a cuccaid, amikre az adott pár nap alatt szükséged lehet, a másik pedig legyen üres, amibe majd a reklámajándékokat (vagy ahogy a WordCamp látogatók ismerik: swag) teszed majd.

Ilyeneket ugyanis általában minden nagyobb szponzor kínál némi érdeklődésért, beszélgetésért cserébe. És meglepő módon ezek többsége igenis használható ajándék — bőven túlmutat a porfogó kategórián.

Ez a módszer hatékonyan is működik, hiszen odavonzza az embereket. Nem azt láttam, mint sok más konferenciánál, hogy a kiállítóknak kell megszólítgatni a lézengő látogatókat, hanem bizony sok helyen sorba kellett állnom, hogy a kiállítókkal szóba elegyedjek. Azt hiszem, ez az igazi inbound marketing.

De nézzünk néhány kiállítót, akiknek a kínálata különösebben tetszett — a teljesség igénye nélkül:

Godaddy: MacBook Pro nyereményjáték

A GoDaddy egy kreatív ötlettel állt elő annak érdekében, hogy a látogatók egy részéből mozgó reklámfelületet csináljon. Készítettek öntapadós matricákat, rajtuk 15-20 különböző fajta rajzolt figurával.

A résztvevő dolga pedig az volt, hogy:

  1. Felragasszon egy ilyen matricát magára
  2. Keressen valakit, akin ugyanolyan matrica van
  3. Ezután készítsenek egy közös képet
  4. Ezt pedig feltöltsék a Twitterre és linkeljék be a GoDaddy által megadott módon.

Így részt vehettetek mindketten egy nyereményjátékban, amelynek a fődíja egy MacBook Pro volt!

.me domain

Ha hiszed, ha nem, a .me domain Montenegró állam hivatalos domain végződése. Viszont sokan szeretik ezt használni személyes oldalaik, vagy épp a portfoliójuk domain végződéseként is (jelen sorok írójának is volt valaha egy ervind.me nevű oldala).

Hasonlóan, ahogy Tuvalu az éves kormányzati bevételeinek 10%-át annak a szerencsés véletlennek köszönheti, hogy a nemzeti domain-végződése .tv (amely kifejezetten népszerű az online videotartalom-szolgáltatók körében), Montenegró is igyekszik kihasználni a szerencsés .me domain végződés adta lehetőségeket.

És meglepően kreatív standot raktak össze, ügyességi játékokkal, szerencsekerékkel — tehát nem az az unalmas prospektus + műmosoly fogadott, amire egy állami kiállítótól általában számíthatunk. Így kell ezt csinálni!

Kinsta

A harmadik kiemeltem pedig az egyedüli magyar résztvevője volt a szponzori térnek, ez pedig a Kinsta tárhelyszolgáltató. Hazai piacon (talán az áraik miatt is) kevésbé ismert a Kinsta neve, de nemzetközi porondon napjaink egyik legelismertebb menedzselt WordPress hoszting szolgáltatójának számítanak.

A kiemelést tőlem pedig nem azért kapták, mert lokálpatrióta vagyok, hanem mert ők készítették el a legjobb információs anyagot (How to Speed Up your WordPress Site) az összes kiállító közül. Mások is készítettek hasznos tanácsokat tartalmazó füzeteket, Kinstáék viszont egy egész könyvet készítettek arról, hogyan optimalizáljuk a weboldalunk sebességét.

Ezt a könyvet ráadásul legalább 3 nyelven is elkészítették (legalábbis amit én láttam belőle). Bravó, így tovább, srácok!!!

Jövőre jössz Te is?

A jövő évi WordCamp Europe Portóban lesz. A jegyárak általában mindössze 40 EUR körül szoktak alakulni, hála az erőteljes szponzorációnak. Ha érdekel a WordPress világa és tudsz angolul, akkor szerintem ez egy olyan esemény, ahol ott a helyed!

Szerző: Domonkos Ervin

Domonkos Ervin

WordPress és kisvállalati UX szakértő 10 éves szakmai tapasztalattal. A WordPress Szeged meetupok szervezője, a Codeable.io büszke tagja és a Tervezz sikeres weboldalt című könyv szerzője.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük