Barion Pixel
Skip to content

Hogyan válassz WordPress sablont?

8 hónapja

1591 szó

Számos olyan cikket olvashatunk a neten, amik arról szólnak, hogy melyik WordPress sablont érdemes választanunk – mondjuk épp 2020-ban. Ezek általában tartalmaznak 10-15 olyan sablont (angolul: theme, ez alapján magyarul olykor témának is nevezik), amiket a cikk írója jónak gondol.

Ezen ajánlott témák között van általában néhány ingyenes, de nagyobb részben általában fizetősek, amelyekhez a cikkíró affiliate linkeket helyez el (azaz olyan partnerlinket, hogy ha arra kattintva később megvennéd a sablont, ő jutalékot kap).

Emiatt a legtöbb sablonválasztós cikk nem teljesen elfogulatlan. Hiszen a cikkíró igazi célja az, hogy Te átkattints a sablont árusító oldalra ott pedig megvedd a portékát – amiből majd ő is kap a tranzakció végén 10-20 százaléknyi jutalékot.

Ebben a cikkben kicsit máshogy fogjuk megközelíteni a témát és nem arról lesz szó, hogy melyik sablont válaszd (jó, egy kicsit kitérünk arra is majd), hanem arról, hogy hogyan válassz.

Tartalomjegyzék

Amikor a színek elvarázsolnak

Amatőr hozzáállás: először a sablon, aztán a tartalom

Hányszor, de hányszor találkoztam már azzal a jelenséggel, hogy egy ügyféljelölt így prezentálja a projektjét: „Sokat keresgéltem a WordPress sablonok között, és hosszas gondolkodás után megvásároltam az XY sablont. Keresek fejlesztőt, aki ezt testre szabja nekem.”

Miért amatőr ez a hozzáállás? Azért, mert az illető akkor vette meg a sablont, amikor még át sem gondolta, hogy mi a célja a honlappal, milyen aloldalakra lesz szüksége, hogyan néznének ki az oldalai szerkezetileg, stb.

A gond ezzel az, hogy egy csilivili WordPress sablon, ami svájci bicskaként mindenre megoldást ígér, könnyen visszaüthet oly módon, hogy kiderülhet:

  • Nehéz továbbfejleszteni azokon a funkciókon túl, amiket alapból tud.
  • A túl sok funkciónak és látványos elemnek köszönhetően lassabb oldalbetöltődést tesz lehetővé, mint ami indokolt lenne.
  • Hiába próbálkozol, nem tudsz annyira látványos oldalakat létrehozni vele, mint amilyen a sablon demójában volt. Megtörténhet ugyanis, hogy az a maximum, ami elérhető vele.
  • Nem ad szabad választást a szerkesztő-felületek terén. Pl. a sablonválasztásod miatt beragadsz egy Visual Composer használatába, miközben vannak sokkal jobb megoldások is.

Olyan ez, mintha úgy vennél házat, hogy csak kívülről, az utcafrontról nézted meg. Onnan még ugyan tetszett, azonban később kiderül, hogy nem is igazán felel meg a Te igényeidnek és számos ponton felújításra is szorul. Az eredmény: drágább lett a vártnál és még csak nem is azt kaptad, amire számítottál.

Akkor miért választanak sokan így?

Elárulok egy titkot: a sablonoknak azért vannak annyira látványos demó oldalaik, hogy magát a sablont eladják. Ezért belepakolnak számos olyan látványelemet (pl. slidereket meg videós háttereket orrba-szájba), amikre, ha ránézel, akkor leesik az állad…

De ha mélyebben megvizsgáljuk őket, ezekből a látványelemekből eléggé kevés olyan van, amelyek valóban növelik az eladásokat. Pontosabban egy fajta eladási mutatót biztosan növelnek: magáét a sablonét.

Ez olyan, mint amikor el akarnak adni neked egy házat és előtte körbefújják mézeskalács aromával, hogy otthonosabbnak érezd. Ez egy régi trükk az ingatlanosok körében és pszichológiai kutatások is kimutatták, hogy működik. Használhatóbb lesz tőle a ház, amit nézel? Nem. Bedőlsz neki? Talán igen.

Ne dőlj be! Egy lépést hátra és nézzük meg, hogyan választanak sablont haladó szinten…

Ha kész terv alapján vásárolunk

Haladó szint: először a tartalom, aztán a sablon

Manapság már úgy szoktam nekiállni pl. egy landing page elkészítésének, hogy első körben fogom a Word-öt és megírom a szövegét. Úgy, mintha csak egy célcsoportbeli jó ismerősömmel beszélgetnék, olyan stílusban.

Majd amikor ez megvan, fogom a szöveg egyes részeit és megnézem, melyiket hogyan lehet a legjobban vizualizálni. Ezt nevezik a UX-es szakzsargonban tartalom-prioritású megközelítésnek (Content First Approach).

Így biztos lehetek benne, hogy minden szövegrész pont akkora helyet kap az oldal szerkezetében, amekkorára szüksége van – hiszen a szöveget hoztam létre először.

Hogyan választ tehát WordPress sablont egy haladó weboldalkészítő?

Először megírja vagy összegyűjti a tartalmat, ami a weboldalon meg fog jelenni. Ezután elkészíti a weboldaltervet, amelyben részletezi, hogy szerkezetileg ennek a tartalomnak hogyan kell megjelennie, milyen útvonalakon tud az egyes elemeihez eljutni a látogató, stb.

Majd amikor már készen van a terv is, akkor választ egy olyan sablont, amelyik a legközelebb van a terveihez.

Azaz akkor veszi meg a házat, miután már van egy részletes listája arról, hogy annak mit kell tudnia: milyen és mennyi szoba legyen benne, emeletes legyen-e, fűtési mód milyen legyen, mekkora telek vegye körül, mekkora konyhája legyen, mennyi fürdőszoba, ki és mire fogja használni a különböző helyiségeket, stb.

Melyik sablont válasszam?

Így választ WordPress sablont egy profi

A profi WordPress fejlesztőről annyit kell tudni, hogy ő nem válogat a sablonok közt. Dolgozott ugyanis már rengeteg WordPress témával: egy részükkel saját választása alapján, másokkal pedig azért, mert az ügyfelei által hozott anyagból kellett kihoznia a maximumot.

Mit csinál akkor a profi? Van a tarsolyában egy-két olyan sablon (pl. a GeneratePress vagy az Astra – vagy épp egy saját készítésű), amik ugyan az amatőr szemeknek nem tűnnek túlzottan díszesnek, de néhány dologban verhetetlenek:

  • Piszok jól vannak leprogramozava. Könnyű őket továbbfejleszteni, logikus a felépítésük, nem tartalmaznak felesleges furcsaságokat. Ez a megrendelőnek elsőre nem szokott feltűnni, de amikor fizetni kell a fejlesztési munkaórákat, akkor már egy igencsak fontos tényezővé válik.
  • Gyorsak. Úgy lettek megírva, hogy minél gyorsabb oldalbetöltődést lehessen velük elérni. Ez ma már rendkívül fontos követelmény felhasználó élmény és SEO szempontból is.
  • Széles körben használják őket. Azaz ha technikai segítség kell, van kihez fordulni, nem a fejlesztőnek kell kisillabizálnia, mire is gondolt a sablon készítője.

De hát én látványos weboldalt akarok!

A jó hír az, hogy ezekkel a teljesítményre kihegyezett, programozóbarát sablonokkal is lehet nagyon szép, látványos weboldalakat készíteni – elég csak megnézni pl. a GeneratePress bemutató oldalát.

Ráadásul mind az Astra, mind a GeneratePress szuperül együttműködik pl. az Elementorral, így ha vizuálisan szeretjük szerkesztgetni az oldalainkat és nincs idegzetünk a WordPress alap szerkesztőjével (Gutenberg) bíbelődni, arra is van lehetőségünk.

Hogyan is csinálja ezt a profi pontosan?

Természetesen ő is úgy kezdi, mint amit a haladó szinten megismertünk: elkészíti és/vagy összegyűjti a tartalmat, majd ez alapján megtervezi a weboldalt.

Ezután fogja a kedvenc agyontesztelt sablonját és beállítja a terveknek megfelelően. Ha kell, létrehoz neki gyerek sablont (Child Theme) és ha kell felrak rá egy kompatibilis oldalszerkesztő bővítményt (pl. az Elementor elég jó teljesítmény terén).

Így biztosítja, hogy a megrendelő honlapja egyszerre lesz:

  • a céloknak és a terveknek megfelelő,
  • szép látványt nyújtó,
  • gyors,
  • könnyen továbbfejleszthető
  • és könnyen kezelhető egyszerre.
25 honlapcél füzet borító

25 Jól Működő Honlapcél

Ingyenes tippfüzet, amely segítségedre lesz a honlapod IGAZI CÉLJÁNAK a meghatározásában.

Konklúzió

Mielőtt WordPress sablont választanál, gondold végig, hogy milyen feltételeknek kell annak megfelelnie.

Ne dőlj be a látványos demó oldalaknak. A jó technikai háttér és a könnyű bővíthetőség gyakran hosszú távon sokkal hasznosabb tulajdonságok.

Először tervezz, azután pedig ne válassz azonnal sablont, hanem kérdezz meg egy néhány profi webfejlesztőt, hogy mi szerintük a legjobb megoldás. Érdemes szétnézned szakmai Facebook csoportokban is, hiszen hasznos információkat leshetsz el.

Pillanatnyilag az Astra és a GeneratePress azok a sablonok, amiket jó szívvel ajánlok. De ez lehet, hogy változni fog a jövőben – akkor majd frissítem ezt a cikket is.

Szerző: Domonkos Ervin

Domonkos Ervin

WordPress és kisvállalati UX szakértő 10 éves szakmai tapasztalattal. A WordPress Szeged meetupok szervezője, a Codeable.io büszke tagja és a Tervezz sikeres weboldalt című könyv szerzője.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük